Brood Afvallen

VET VERBRANDEN MET BOTERHAMMEN

Het is heel makkelijk om met brood af te vallen. Als u het simpele brood dieet volgt, kunt u in een week snel twee kilo afvallen. Hier leggen we uit hoe het dieet werkt en geven we andere manieren om af te vallen met brood.

 

volkoren brood en roggebrood afvallen

Hoe werkt afvallen met brood?

Het belangrijkste van het brood dieet is dat u uw alvleesklier “traint”. Het klinkt vreemd, maar het kan. De alvleesklier maakt insuline aan. Insuline breekt glucose, een vorm van suiker, af uit uw bloed. Als u veel insuline aanmaakt, wordt suiker dus snel afgebroken en heeft u sneller weer een lagere suikerspiegel. Dit zorgt ervoor dat u weer zin krijgt om te eten, om de suikerspiegel te verhogen. Als u uw alvleesklier zo traint dat er minder insuline afgegeven wordt, zal u dus minder vaak zin hebben in tussendoortjes en kunt u langer teren op dat wat u gegeten heeft.

Wit brood of volkoren brood?

De meeste mensen denken dat wit brood ongezond is. Lang geleden was dat ook zo. Een tijd geleden begon men met het gebruiken van moutmeel om brood te maken. Dit meel wordt zowel bij wit brood als bij bruin brood gebruikt. In principe is wit brood dus niet ongezonder. Net als volkoren brood, bevat het vezels, vitaminen en mineralen. Het verschil is dat bruin brood meer hiervan bevat. De verhouding tussen koolhydraten en voedingsstoffen is anders. Als u zich helemaal vol eet met bruin brood, heeft u minder gegeten en kan u langer zonder meer te eten dan bij wit brood. Als het uw doel is om af te vallen, is het dus toch verstandiger om (vooral) volkoren brood te eten.

gezond afvallen

Wat zit er allemaal in brood?

Veel mensen denken dat brood dik maakt. In de meeste gevallen is dat niet waar. Er zitten veel gezonde voedingsstoffen in brood. Een voorbeeld hiervan is vezels. In de meeste soorten brood zitten enorm veel vezels. Omdat vezels moeilijk zijn om te verteren, geeft uw lichaam u het gevoel dat u vol zit als u vezels gegeten heet. Dit zorgt ervoor dat u minder andere, ongezonde, dingen zal eten. Het eten van brood voorkomt dus in de eerste plaats dat u andere ongezonde voedingsstoffen binnenkrijgt.

 

Behalve dat brood veel vezels bevat, zit er in brood heel weinig vet. Vet is uiteraard de belangrijkste dikmaker, dus een maaltijd van brood kan weinig kwaad. Waar u wel mee moet oppassen is dat u het brood niet te dik belegt. Een boterham op zich bevat nauwelijks vet, maar als u er een dikke laag pindakaas op smeert natuurlijk wel. Gebruik dus vooral licht en gezond broodbeleg.

Tot slot zitten er voedingsstoffen in brood die niet helpen met afvallen, maar wel van belang zijn voor een compleet dieet. Een voorbeeld hiervan is vitamine B en verschillende belangrijke mineralen. Maar deze voedingsstoffen zitten niet in alle soorten brood even veel. Het is daarom wel verstandig om goed te kijken naar de verschillende broden. En dan eentje te kiezen die het meest gezond is, of nog liever eentje die speciaal is gemaakt voor mensen die willen afvallen. Nu dit allemaal duidelijk is, is de vraag natuurlijk hoe u dan af kunt vallen door brood te eten.

avocado afvallen
echt afvallen

Brood als toevoeging of als dieet?

Lang geleden al heeft een arts het brood dieet bedacht. Met dit dieet kunt u per week makkelijk twee kilo afvallen. Maar u kunt ook meer brood gaan eten om een gezonder eetpatroon te ontwikkelen. Als u snel wat kilo’s kwijt wil raken is het verstandig om wel gebruik te maken van het brood dieet. Als u doelen heeft voor de lange termijn is het handiger om gewoon meer brood te eten dan voorheen.

Maar of je brood nou als toevoeging op een gezonde voeding gebruikt, of als een echt dieet (en ja daar zit verschil tussen!) het blijft belangrijk de beste soort brood uit te kiezen. Onze favoriete soort brood om af te vallen staat bovenaan de pagina en is erg goedkoop te krijgen op bol.com! In ieder geval verstandig om even een kijkje te nemen en te vergelijken met andere soorten brood!

Voordelen van met brood afvallen

Het grootste voordeel van het brood dieet is dat het bewezen is dat het werkt. In de jaren tachtig was het enorm en miljoenen (ja echt) mensen zijn hier enorm van afgevallen. Daarnaast is het een erg simpel dieet. Geen ingewikkelde recepten, eetschema’s of calorieën tellen maar gewoon lekker brood eten. Want in principe kunt u zoveel brood eten als u zelf wil. Brood is erg goedkoop, zeker in de supermarkten. Voor een paar euro heeft u in theorie genoeg eten voor een hele dag. Sommige diëten kosten tientallen als niet honderden euro’s om te volgen terwijl u met het brood dieet juist geld bespaart!
Veel mensen denken dat men door het volgen van het brood dieet niet genoeg voedingsstoffen binnenkrijgt. Dit is onderzocht en blijkt niet waar te zijn. Als u op de wisseldag, de dag dat u normaal eet, voldoende andere voedingsstoffen binnenkrijgt door vooral veel groente en fruit te eten, zit het wel goed.

Het brood dieet

Eerder werd al genoemd dat om af te vallen met het brooddieet, u om de dag alleen brood mag eten. Dit zorgt er voor dat de alvleesklier minder insuline aan zal maken. Gevolg hiervan is dat u steeds minder trek krijgt in zoete tussendoortjes of maaltijden, die vaak juist de grootste dikmakers zijn.
Op de “brooddag” mag u alleen water, koffie of thee drinken. Het beste is een combinatie van deze drie, omdat ze alle drie gunstige effecten hebben op uw lichaam. Hier is een artikel over het afvallen door water, waarin hier meer staat. Zeker als u ervoor kiest om als thee groene thee te drinken, kan u een paar extra kilo’s kwijtraken. Behalve water en thee willen veel mensen koffie in de ochtend. Ook dit is dus toegestaan, omdat ook koffie gezond is bij afvallen.
Bij het afvallen met brood is het belangrijk dat u goed ontbijt. ’s Nachts is uw bloedsuikerspiegel omlaaggegaan. Die moet u in de ochtend weer naar het juiste niveau brengen. Als u dit niet doet, heeft u de rest van de dag meer zin in tussendoortjes. Neem dus een stevig ontbijt met zo veel bruine boterhammen als u zelf wil, en liefst een combinatie van koffie en groene thee. Vergeet niet dat u op deze dag alleen brood mag eten, dus beleg is helaas niet toegestaan.

Als tussendoortje kunt u een kop koffie nemen. Doe hier geen melk of suiker in, omdat dat de alvleesklier stimuleert. Als u per se een zoete smaak wil, kunt u er wel zoetjes in doen. Hier zit namelijk geen suiker maar aspartaam in. Als lunch kunt u, u raad het al, een aantal sneetjes brood eten. Eet zo veel mogelijk, want de tijd tussen de lunch en het avondeten is de moeilijkste periode.

Ook bij het avondeten kunt u een aantal sneetjes brood nemen, of  voor de afwisseling een stokbrood.

Nadelen van brood afvallen

Een nadeel van het afvallen met brood is dat de kilo’s die je afvalt er snel weer aan kunnen komen. Om dit te voorkomen wordt het aangeraden om naast het dieet ook meer te gaan sporten. Ook is het verstandig om niet opeens te stoppen met het dieet, maar het langzaam af te bouwen. Als u erg bang bent dat u weer aan zal komen, kunt u er ook voor kiezen het brood dieet permanent te volgen in lichte vorm. U kunt het bijvoorbeeld in plaats van om de dag, eens in de drie dagen doen.

Er zijn mensen die bij het volgen van het brooddieet last krijgen van de maag. Niet veel mensen hebben dit, maar als dit het geval is kunt u beter stoppen met het dieet. Het is dus belangrijk om te blijven luisteren naar je lichaam. Als je wil voorkomen dat je negatieve effecten gaat ervaren bij het volgen van een brood dieet, kan je er in eerste instantie in ieder geval voor zorgen dat je een goede keus maakt en het brood kiezen dat het meest geschikt is voor afvallen.

snel afvallen

18 thoughts on “Brood Afvallen”

  1. pim says:

    Dankje wel ik ben er net mee begonnen 🙂 kijken of het effect heeft

    Gr. Pim

    1. Hannie says:

      Hee Pim,
      Ik overweeg om er ook mee te beginnen, hoe is het bij jou gegaan??

  2. jacco says:

    hai
    ik wil ook de brooddieet doen,hoe ga ik presies als volg tewerk,alleen maar de hekle dag brood eten,hoeveel per dag en wat drink ik er dan bij .
    graag hoor ik wat reacties

  3. Adrie Bras says:

    Ik ben ook vorige week begonnen en het gaat heel goed geen honger .
    En een goed koop dieet .ik heb verschillende broodjes en een brood rooster gekocht .
    En het gaat heel goed drie dagen in de week Zaterdag en Zondag goed uit kijken ,
    Vorige week 2kilo en nu 1 kilo er af ,

    1. ik.op.6 maanden 21 kilo met bioformbrood

      1. admin says:

        Goed bezig Maria!

  4. Danielle says:

    Graag wil ik het brooddieet gaan volgen maar begrijp ik het goed doe je dat 3 dagen in de week? En op die 3 dagen alleen maar brood? En mag je dan allerlei broodsoorten en harde broodjes?

  5. Sharon says:

    Doem jullie helemaal niks op jullie brood of iets gezonds

    1. Sandra says:

      er staat dat je geen beleg op je brood mag doen.. als je dat wel doet zal het dieet minder effectief zijn

      1. admin says:

        Dat klopt Sandra. Of je kiest voor een heel licht beleg. Bijvoorbeeld komkommer op brood.

  6. maria van tiggelt says:

    ik heb een brood dieet gevolgd met bioformbrood smorgens 2 met charcuterie 2 sneetjes smiddags met charcuterie en savonds 2 sneetjes met groenten en vlees geen frisdranken geen sauzen geen koffie wel thee en heel de dag door water ….resultaat 21 kilo op 6 maanden eraf …..en dit heel simpel met brood

  7. ik ben afgevallen met bioformbrood 21 kilo op 6 maanden smorgens 2 sneetjes met charcuterie smiddags 2 sneetjes met charcuterie savonds 2 sneetjes met groenten een een stuk vlees of vis geen sauzen wel veel water drinken en thee voor de rest niks alleen dit …..en het resultaat was er

  8. Inger G.J Warmelink says:

    Ik ben nu in de 4de week van mijn brood dieet, en er is nog geen gram af… heb wel telkens goed aan de regels gehouden, maar ben verdrietig dat het niet lukt…. wel ben ik sinds 2 en een half jaar gestopt met roken, en daardoor zijn er de kilotjes aan gekomen, en ze hebben geen trek om mijn lichaam te verlaten lijkt het… toch zet ik door tot aan 6 weken….

    1. admin says:

      Hou vol Inger! Op deze website staan ook nog heel veel tips die je kan combineren met het brood dieet!

  9. Anoniem says:

    Ik heb een vraagje. Als ik nou minder eet dan dan nodig (want ik vind het niet zo moeilijk om minder/te weinig te eten) en ik eet dan wel beleg; is het beleg dan te verwaarlozen omdat ik toch nog onder mijn calorie-inname zit?

    Dus wat ik nu doe is bijvoorbeeld: geen ontbijt (ik weet dat het wordt afgeraden, maar dat is meestel ivm het feit dat je later meer zin krijgt om te eten en dat heb ik niet zo). Rond 12:00 eet ik dan brood met Becel en een dun laagje hagelslag. Dan eet ik tot het avondeten niets en eet ik in de avond ook brood met een dun laagje beleg, laten we er voor het idee even vanuit gaan dat het ‘ongezond’ beleg is, buiten de schijf van vijf, maar nooit dik belegd. Ook eet ik graag bijna elke avond een stukje Tony Chocolonely. Met een stukje, bedoel ik hooguit 1/3 reep.

    Als ik dat volhoudt en ik sport 3 tot 4 x in de week (kracht-training met een cardio warming up en cool down). Ik eet dan voor of na het sporten 2 stuks fruit, meestal een banaan en een mandarijn. Ik verbrand ongeveer 500 actieve calorieën (bovenop de standaard 1200 dus).

    Goed, de vraag luidt: als ik dit volhoudt en ik eet dus aanzienlijk minder calorieen dan ik binnenkrijg; is dan de hagelslag en de chocolade in de avond te verwaarlozen op de lange termijn? Ik ambieer niet snel veel af te vallen, maar wil graag over 3 maanden een paar kilo kwijt zijn. Denk je – met jouw kennis – dat, dat zal lukken? P.S Ik eet altijd volkoren brood.

  10. Juul says:

    Mag je met het brood dieet weinig boter op je brood smeren?

  11. kimberley pex says:

    Gelukkig deze site gevonden ! Er is niet veel te vinden op internet over brood en afvallen. Gisteren kwam ik “toevallig” iets tegen op you tube; een jongeman die aanraadde om juist méér koolhydraten te eten ! En dit in een tijdperk waar koolhydraten in de verdomhoek zitten. Volkorenbrood ! Liefst grof volkoren, dan heb je een stevige snee brood met veel vezels, die weer heel goed zijn voor je darmen. En ik zag een meisje dat 40 kilo !!! was afgevallen met veel volkorenbrood s morgens, 5 sneden . Voor de rest weinig vet, niet vetarm , en groente en eiwitten. Ook n aardappel of volkoren pasta , of rijst kon bij het avondeten. Er is momenteel veel onderzoek naar leptine, het verzadigingshormoon. De jonge man , had dat uitgezocht, en paste het zelf toe,meer koolhydraten, en hij merkte dat het hongergevoel n stuk minder was door de dag. Hij sport ook nog. Leptine is een hormoon dat signalen van verzadiging afgeeft , van maag darmen naar hersenen. Ik heb me sufgezocht , al vrij lange tijd,op internet naar leptine. En er zijn enkele voedingsmiddelen die de leptine aanmaak bevorderen ! O.a.af en toe een klein blokje pure bijna zwarte chocolade.Neemt de honder weg voor n paar uur. Heel bitter, maar daar ook al flink wat mensen mee afgevallen. En goede koolhydraten dus. In mijn boeken ,van Montignac staat ook dat goede langzame koolhydraten met mager beleg, of magere toevoeging een prima maaltijd vormen. Hij splitste vet- eiwit maaltijden en koolhydraat vetarme maaltijden . Daar zijn destijds ook héél veel mensen mee op een goed gewicht gekomen. Aan de slag, en ik hoop net als die anderen ook flink af te vallen. Want nu (59) lijkt t of ik een gewichtsstilstand heb , (een flink gewicht !) echt horror ! Of ik nou dieet, of een dag niks eet, en alle dieëten heb geprobeerd , eiwit dieet groente dieet, koolhydraat arm dieet enz enz enz. Niks heeft geholpen de laatste jaren. Nu dus aan het volkorenbrood. Je krijgt er wel energie van ! Brood daar zit wat in, was een slogan vorige eeuw***

  12. Marleen says:

    Mag ik spelt brood eten

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *