snel afvallen

Beginnen met afvallen

Beginnen met Afvallen


Wat kilo’s kwijtraken, het klinkt zo simpel. Maar wat de meeste mensen onderschatten, is het proces om überhaupt te beginnen met afvallen. Wanneer dit proces niet juist wordt uitgevoerd, is de kans veel groter dat u toch binnen een paar dagen weer afhaakt en niet het gewenste resultaat behaald. Daarom geven wij u hieronder de belangrijkste tips die u vertellen hoe u moet beginnen met afvallen.

 

Begin met meten en wegen

Wanneer u bezig bent met afvallen, is het daadwerkelijk behalen van resultaten de bron waar u vaak de meeste motivatie uithaalt om door te gaan. Daarom is het belangrijk dat wanneer u begint met afvallen, u uw lichaamsgewicht en middelomtrek meet en weegt. Zodat u wanneer u eenmaal bent begonnen met afvallen, uiterst precies kunt controleren of u resultaten boekt. Controleer dan meteen ook even uw BMI, zodat u ook weet  hoeveel kilo’s u kunt kwijtraken voordat het onverantwoord wordt. Stel vervolgens een meetmoment per week in, waarin u uw behaalde resultaten kan aanschouwen. Houd dit bij een keer per week, wanneer u zichzelf dagelijks gaan wegen, zult u amper tot geen resultaat waarnemen en uzelf alleen maak gek maken.

Kies een streefgewicht



Kies wanneer u begint met afvallen een streefgewicht. Kies een realistisch en haalbaar gewicht. Stel vervolgens voor u zelf vast hoe lang u erover wilt doen om dit gewicht te bereiken. Hierdoor kunt u dus berekenen hoeveel gewicht u wekelijks kwijt dient te raken. Wanneer na een paar weken blijkt dat u het gewichtsverlies per week iets te positief had ingeschat, kunt u de periode gewoon wat langer maken. Het is heel belangrijk dat u stopt met afvallen wanneer u het streefgewicht heeft bereikt. Want besef dat u van te voren had vastgesteld dat u bij dit gewicht tevreden zou zijn. Zie het vervolgens als een uitdaging om dit gewicht vast te houden, maar ga er niet onder zitten.

Bedenk een motivatie voordat u begint

Bedenk voor uzelf de reden waarom u wilt afvallen. Deze redenen zijn voor iedereen anders. Dit kan bijvoorbeeld zijn omdat u beter wilt kunnen sporten, omdat u dan lekkerder in uw vel zit of omdat u dan meer kans heeft bij die leuke man of vrouw op het werk. Bedenk voordat u begint waarvoor u de moeite gaat doen en houd het doel in gedachten. Wanneer u dan later in het traject last heeft van een terugvalmoment, kunt u zichzelf aan uw doelen herinneren. Om vervolgens kracht te putten uit uw wil om uw doel te bereiken. Zorg hiervoor wel dat u een motivatiereden heeft die voor uzelf echt belangrijk is en waarvoor u zelf heeft gekozen.

Kies een dieet dat bij u past

In ons dagelijkse leven zijn er honderden verschillende diëten beschikbaar die allemaal claimen wonderen voor u te verrichten. Tuurlijk in ieder dieet zit een kern van waarheid en van sommige is wetenschappelijk bewezen dat ze werken. Maar waar ieder dieet anders is, is ook iedere mens anders. Kies daarom voor een dieet dat past bij uw levensstijl en eetpatroon. Wanneer u bijvoorbeeld sportieve aanleg heeft, is het aan te raden om te kiezen voor een dieet waarbij u veel moet bewegen. Wanneer u door bijvoorbeeld door uw drukke baan weinig tijd heeft is het handig om te kiezen voor een dieet met een eetpatroon dat past bij uw dagschema. Kies dan ook wanneer u begint met afvallen niet lukraak een dieet, maar doe zelf even onderzoek om te kijken wat de markt allemaal voor u te bieden heeft. Graag verwijzen wij ook door naar het kopje dieet op onze site, waar wij de in onze ogen beste diëten uitgebreid uitleggen. Mocht u geen dieet kunnen vinden, dagelijks sporten en minder calorieën eten, zorgt er automatisch voor dat u afvalt.

Zorg dat u mentaal klaar bent om te beginnen met afvallen

Afvallen legt zoveel mentaal als fysiek een zware last op uw schouders. Wij raden daarom aan pas te beginnen met afvallen wanneer u de rest van uw leven enigszins tot goed op orde heeft. Want als u net door een moeilijke tijd in uw leven gaat, bijvoorbeeld een scheiding, een ontslag of het verliezen van en familielid, is het vaak te zwaar om ook nog eens af te vallen. Dit heeft als gevolg dat het afvallen vaak niet lukt, waardoor u zich alleen nog maar slechter gaat voelen. Of u kunt helemaal geobsedeerd raken door het afvallen en er in doorslaan, en dat is natuurlijk ook niet de bedoeling. En vanzelfsprekend mag u ook niet beginnen met afvallen wanneer u ziek of zwanger bent.

Stel uw omgeving op de hoogte

Wanneer u begint met afvallen is het belangrijk dat u uw familie en vrienden hiervan op de hoogte stelt. Want afvallen doe je niet alleen. Hierdoor kunnen uw gezin en vriendengroep rekening houden met uw eventuele afwijkende eetpatroon, waardoor u niet met uw dieet hoeft te breken wanneer u buitenshuis eet. Bovendien zal het respect dat u door uw dieet van uw familie en vrienden ontvangt een extra motivatie zijn om door te gaan met afvallen.

Vind een maatje

Gedeelde smart is halve smart. Afvallen is al zwaar genoeg. Wanneer u dan ook gaat afvallen is het aan te raden om iemand in u nabije omgeving te zoeken waarmee u samen aan een dieet begint. Hierdoor kunt u elkaar blijven motiveren, aangezien jullie allebei weten wat de ander doormaakt. En wanneer een van twee het diëten even niet meer ziet zitten kan hij of zij altijd bij de ander terecht. En aangezien jullie samen hetzelfde dieet volgen, hebben jullie hetzelfde afwijkende eetpatroon en kunnen jullie vaak samen eten.

Kies indien nodig voor begeleiding

Heeft u al driemaal zonder succes geprobeerd om af te vallen? Werken alle tips en trucks die u via internet en kennissen heeft gekregen niet? Kunt u de discipline niet opbrengen? Dan is het tijd om te erkennen dat het u zonder hulp niet gaat lukken. Neem dan contact op met een gewichtsconsulent of diëtist. En zie dit alstublieft niet als falen, in Nederland alleen al maken ruim 150.000 mensen gebruik van een diëtist. Zij zullen gaan kijken welk dieet het beste bij u past, uw eetpatroon in overleg met u aanpassen en bewegingsoefening met u doornemen. Vervolgens zullen zij u tijdens het proces begeleiden en wanneer u het even niet meer ziet zitten, kunt u hem of haar altijd opbellen.

Beloon uzelf

Wanneer u gaat afvallen is het ook belangrijk dat u uzelf beloont wanneer het goed gaat. Afvallen is een zwaar proces, en als u naar een beloning toewerkt, kan dit net die extra motivatie opleveren waardoor u uw streefgewicht haalt. Zeg bijvoorbeeld dat u die leuke schoenen of dat mooie horloge voor uzelf koopt wanneer u na 3 weken op schema licht om uw streefgewicht te halen. Het is belangrijk dat u de doelen van te voren vaststelt, dus wanneer u begint met afvallen moet u de doelen al hebben bedacht.

Stel uw prioriteiten

Afvallen kan een enorme impact op uw leven hebben, zowel positief als negatief. Zeker in het begin van het proces zult u zich af en toe verdrietig en energieloos voelen. Afvallen vraagt dan ook een zware tol van mensen. Stel van te voren daarom voor uzelf vast hoe belangrijk het voor u is om af te vallen. Wanneer u vervolgens merkt dat andere dingen die u ook belangrijk of zelfs belangrijker vind in het leven, te erg onder het afvallen beginnen te lijden, is het tijd om tijdelijk te stoppen met afvallen.

Verwijder de vette snacks uit uw huis

Welk dieet u ook gaat volgen, vette snacks zijn altijd boosdoener nummer een, wanneer het aankomen betreft. Dus zorg ervoor dat u voordat u gaat beginnen met afvallen geen chips, chocola, frituursnacks en snoepjes in huis heeft. Ieder dieet zal u deze caloriebommen namelijk af raden. Want wanneer u ze niet in huis heeft, is de verleiding er ook niet om er stiekem van te snoepen. Vraag daarom ook aan uw partner om deze vervolgens niet meer te kopen. Wanneer uw partner er zelf nog wel van wil blijven snoepen, vraag hem of haar dan om de snacks op een geheime plek te verbergen.

Prik een datum

Stel voor uzelf een dag vast waarop u gaat beginnen met afvallen. Doet u dit niet dan zult u zien dat u al snel uitstelgedrag gaat vertonen. Met gedachtes als ‘morgen’ of ‘volgende week begin ik’ zult u anders uw start veel te lang uitstellen. En iedereen weet dat van uitstel afstel komt. Kies daarnaast een datum die u goed uitkomt. Oftewel een moment waarop u het niet al te druk heeft en aan het begin staat van een nieuwe periode waarbij een nieuw gewicht helemaal past. Dit is de reden dat veel mensen het nieuwe jaar kiezen om te beginnen met afvallen.

Conslusie

Met afvallen begint u niet zo maar, daar gaat een heel proces aan vooraf. Wanneer u dit proces niet goed uitvoert is de kans vrij groot dat u uw doelstelling niet behaald. Daarom is het belangrijk dat u zich aan de 12 bovengenoemde tips houdt. Kortom, bedenk van te voren waarom u wilt afvallen, weeg uzelf van te voren, begin alleen als u het mentaal aankan, stel een streefgewicht en houd u hieraan, licht uw familie en vrienden in en vind een partner om gewicht mee te gaan verliezen, maak uw huis snackvrij, beloon uzelf wanneer u succes boekt en neem contact op met een professional wanneer het u helaas niet individueel lukt.

 

Dit was het artikel beginnen met afvallen, voor vragen en opmerkingen kunt u altijd terecht bij het team van Echt Afvallen.