Gezonde tussendoortjes

De tussendoortjes waarmee u wel afvalt

Tussendoortjes zijn de grootste dikmakers. Snoept u wel eens te veel? Grote kans dat dat de oorzaak van uw overgewicht is. Lees snel verder over hoe u tussendoortjes kunt eten zonder aan te komen. 

Waarom Gezonde Tussendoortjes?


De reden dat tussendoortjes een belangrijke rol spelen in het aankomen, is omdat ze een lage “eetdrempel” hebben. Daarom wordt bedoeld dat het erg makkelijk is een tussendoortje te pakken. Daardoor neemt u al snel eentje te veel. De kunst van gezond eten is dan ook het kiezen van de juiste tussendoortjes. De meeste koekjes, snoepjes en noten bevatten veel suiker, of  veel vet. Ideale hapjes zijn dus   tussendoortjes zonder suiker en vet. Kijk altijd op de verpakking naar de hoeveelheid suiker en vet. Daardoor zijn uw tussendoortjes niet alleen gezonder, u bent ook meer op de hoogte van hoeveel u eet. Door te veranderen welke of hoeveel tussendoortjes u eet zult u ten eerste geld besparen, en tweede veel meer energie hebben. Blijf lezen om te weten te komen hoe je geld en energie ermee bespaart en voor vijf nuttige tips.

Ongezonde hapjes zijn, in tegenstelling tot wat veel mensen denken, duurder dan gezonde hapjes. Door gezonder te eten kunt u dus veel geld besparen. Het lijkt altijd alsof tussendoortjes veel energie geven, omdat ze suikers bevatten. Die boost van energie is echter maar van korte duur. In korte tijd zult u nog futlozer zijn dan voordat u het tussendoortje at. Dus neemt u nog een tussendoortje, om weer wat energieker te worden. Op die manier komt u in een vicieuze cirkel van meer en meer eten. Niet bepaald gezond natuurlijk, en u wordt er zeker niet magerder van!

De vraag is dan natuurlijk: welke tussendoortjes zijn wel gezond? Gelukkig zijn er genoeg gezonde hapjes. Over het algemeen is de regel dat hapjes zo weinig mogelijk suiker en vet moeten bevatten, maar zoveel mogelijk vezels. Vezels geven u namelijk “langdurige energie” en duren lang om te verteren. Dat zorgt ervoor dat u langer verzadigd bent. Hieronder 4 suggesties voor gezonde tussendoortjes:


  1. Toast met licht beleg In toastjes, bijvoorbeeld Melba Toast, zit bijna geen suiker en al helemaal weinig vet. Op de toastjes kunt u bijvoorbeeld komkommer, appelschijfjes, magere kipfilet, etc. Het voordeel hiervan is ook dat u van tevoren kunt bedenken hoeveel u gaat eten.
  2. Bijna alle soorten groente De meeste groenten bevatten weinig suiker en nauwelijks vet. Neem als u trek heeft bijvoorbeeld een komkommer als hapje. U kunt daar zoveel van eten als u wilt, omdat hij voor 90% uit water bestaat en toch vult. Ook bijvoorbeeld wortel en paprika zijn makkelijk als knabbelhapje.
  3. Bijna alle soorten fruit De meeste fruitsoorten zijn hartstikke gezond. Selecteer het fruit op de hoeveelheid suiker, en niet te vergeten de kosten. Een banaan als tussendoortje is perfect. Het vult goed en bevat veel gezonde stoffen.
  4. Bruin brood Eet in plaats van wit brood alleen nog maar bruin brood. U zult minder trek hebben en een voller gevoel op een prettige manier. Er zijn veel bruine broodsoorten die niet “echt” bruin zijn, maar kleurstoffen bevatten. Informeer bij de bakker, of kies het allerdonkerste brood.

Vergeet niet dat ook glazen frisdrank als tussendoortje genuttigd worden. Lees hier waarom frisdrank ongezond is.

 

Op punt.info zijn veel meer artikelen over afvallen te lezen!

One Comment

  1. Als (ex!) afvaller: baendkt Ik heb rijstwafels nooit lekker gevonden (en vis overigens ook niet), maar ik ga het wel proberen!Je zegt over een aantal dingen dat je ze kan snacken zoveel als je wilt’ (paprika, bleekselderij), maar is dat wel verstandig? Is het niet de bedoeling dat je van het snacken afkomt, in plaats van de ongezonde dingen vervangen met gezonde?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Current day month ye@r *