Stress-eten voorkomen

Stress-eten, leer hier hoe je het kan voorkomen

Stress en overgewicht hebben een duidelijke relatie. In stressvolle tijden eten mensen beduidend meer. Een bekende manier om stress te verminderen is door te hardlopen. Maar wat kunt u nog meer doen om stress-eten te voorkomen? 


De Universiteit van Calofornië heeft een onderzoek gedaan naar stress-eten. Als u veel stress heeft, komt het hormoon cortisol vrij. De onderzoekers hebben gekeken naar de relatie tussen cortisol en overgewicht. Verassend genoeg blijkt dat wanneer veel cortisol is vrijgekomen, men zin heeft in vette en zoete voeding. Dat veroorzaakt het fenomeen dat wij stress-eten noemen. U kunt er niets aan doen dat u in stressvolle tijden zin heeft in slechte voeding. U kunt er wel voor zorgen dat u niet bezwijkt onder al de verleidingen. Als u zich houdt aan een aantal regels kan stress-eten al flink verminderd worden.

Stress alleen veroorzaakt grote hoeveelheden vet dat zich ophoopt rondom organen. Dit soort vet is niet heel duidelijk zichtbaar, maar veroorzaakt wel ernstige ziekten. Daarnaast bouwt u ook meer “normaal vet” op, dat wel goed zichtbaar is. Eigenlijk is stress-eten dus op twee manieren slecht. Aan de ene kant veroorzaakt het ziektes, aan de andere kant maakt het u minder aantrekkelijk. Stress-eten zal altijd een probleem blijven. Gelukkig zijn er wel een aantal manieren om het te beperken.

Ten eerste is het belangrijk dat het moeilijker wordt om veel te eten bij stress. Zet niet een bak drop naast u neer, u zult zich moeilijk in kunnen houden. Mensen die voedsel naast zich hebben eten gemiddeld vijf keer zo veel hiervan. Je kan de inname van calorieën dus vijf keer zo klein maken door simpelweg uw tussendoortjes wat verder weg te zetten. Ten tweede kunt u de stress aanpakken. Er zijn veel medicijnen en producten die u helpen bij het uit de weg gaan van stress. Een aantal dingen kunt u zelf al doen. Drink bijvoorbeeld veel kalmerende thee. Dat vermindert de stress significant, maar zorgt er tegelijkertijd door dat u minder dik wordt. Als u de hele dag kalmerende thee drinkt heeft u namelijk ook minder zin in frisdrank (waarom frisdrank slecht is).

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Current day month ye@r *