Fruit Afvallen

Gezond en goed voor de lijn

Dat fruits rechtstreeks uit de natuur komt en de mineralen en vitaminen bevat die je dagelijks nodig hebt, wist je waarschijnlijk al. Maar fruit kunt u ook heel goed gebruiken om mee af te vallen. Lees hier over de beste fruitsoorten om mee af te vallen

Positieve feiten over fruit


In fruit zitten niet veel calorieën. Fruit is dus een goede vervanger voor de meeste tussendoortjes. Ook de “verantwoorde” tussendoortjes bevatten vaak meer calorieën of suiker dan u denkt. In vergelijking daarmee is fruit dus altijd de beste keus.

Verder stilt fruit veel sneller trek dan andere tussendoortjes. Het lichaam meet met een aantal mechanismen hoe vol u zit. Een daarvan is door te kijken naar hoeveel vezels u binnen krijgt. De reden hiervoor is dat vezels lastig voor het lichaam zijn om te verteren. Als u een bepaalde hoeveelheid vezels binnen hebt, geeft het lichaam u een vol gevoel. Bij veel fastfood tussendoortjes is dat niet het geval. Zo’n snack vult nauwelijks, maar bevat wel veel calorieën en vet.


Er zijn veel diëten die als doel hebben om zo snel mogelijk een bepaald aantal kilo’s kwijt te raken. Maar er zijn ook veel mensen die op de lange termijn af willen vallen. Voor die mensen is het van belang om iets te doen aan een gezondere levensstijl. Als u niet structureel gezond leeft, zal u nooit blijvend afvallen. De meeste mensen zijn te dik door een consequent tekort aan beweging en overschot aan calorieën. Aan het laatste kunt u makkelijk wat doen door meer fruit te eten. U kunt de meest ongezonde elementen in uw dieet simpelweg vervangen door stukken fruit. Hoewel fruit zelf ook calorieën bevat, is dat praktisch altijd minder dan de oorspronkelijke tussendoortjes.

Er wordt altijd gezegd dat u minimaal twee stukken fruit per dag moet eten. De reden hiervoor is dat meer dan een derde van alle vitaminen en mineralen die u binnenkrijgt van fruit afkomstig zijn. Twee stukken fruit per dag is dus een minimum, niet een maximum of een richtlijn. In bijna alle stukken fruit zit enorm veel vitamine C. Verder zit in sommige stukken fruit nog veel vitamine B en in andere fruitsoorten juist veel vitamine A. Onderaan vindt u niet alleen welke soorten fruit dat zijn, maar ook hoeveel calorieën er in die stukken fruit zitten.

Negatieve feiten over fruit

Bij veel diëten wordt gezegd dat u onbeperkt fruit kunt eten. In bijna alle gevallen is dit onverstandig. Fruit bevat veel fructose, of fruitsuikers, die gemakkelijk in vet omgezet kunnen worden. Als u mateloos fruit blijft eten, zal u dus ook meer vet gaan aanmaken. Zoals voor zoveel dingen geldt, geldt ook voor fruit: Het is gezond, maar teveel ervan maakt het ongezond.

In reclames worden bepaalde soorten fruit vaak aangeprezen. Er wordt beweerd dat ze speciale effecten hebben, bijvoorbeeld een grote hoeveel anti-oxidanten. In sommige gevallen is dit waar, helaas niet in alle gevallen. Het is zeker dat geen enkel soort fruit bepaalde wondereffecten heeft bij het afvallen. Als u wil afvallen heeft het dus weinig zin om een bepaalde soort fruit extra te eten. Het is juist verstandiger om veel verschillende soorten fruit te eten. Als u alle kleuren fruit van de regenboog eet, krijgt u een grotere variatie aan voedingsstoffen binnen, precies wat het lichaam nodig heeft.

 Welke fruitsoorten u het beste kunt eten

Alle soorten fruit hebben een ander aantal calorieën. Wat ze gemeen hebben, is dat ze allemaal rijk zijn aan vitaminen en mineralen. Welke soort fruit u ook kiest, het is altijd een verstandige keus. Hieronder vindt u een lijst met aantal calorieën per soort fruit. Daarnaast geven we nog speciale eigenschappen of voedingsstoffen als die van toepassing zijn. Alle aantallen zijn gebaseerd op één stuk fruit.

  • Banaan – 114 kcal. In vergelijking met andere soorten fruit bevatten bananen veel calorieën. Een banaan bevat daarentegen juist meer vezels, waardoor hij goed vult. Daarnaast bevatten ze tryptofaan. In het lichaam wordt dit omgezet in serotonine. Serotonine zorgt voor een opgewekt en blij effect.
  • Appel – 65 kcal. In appels zitten minder vezels dan in bananen en peren, maar juist weer minder suikers. Ook bevat een appel veel vitamine C en anti-oxidanten. Verder bevordert het eten ervan een laag cholesterol, wat hart- en vaatziekten tegengaat.
  • Peer – 61 kcal. Net als bananen zitten er in peren veel vezels. Ze zorgen er dus ook voor dat u minder lang honger zal hebben. Doordat een peer rijk aan water is, zal u na het eten van een peer ook makkelijker ander vet afbreken.
  • Sinaasappel – 56 kcal. Veel mensen verwachten van sinaasappels niet dat er veel calorieën in zitten. Toch bevatten ze meer calorieën dan het gemiddelde fruitstuk. Daar staat tegenover dat ze enorm vele vitamine C bevatten. Doordat sinaasappels veel vocht bevatten, vullen ze de maag snel. U zal dus minder snel honger krijgen dan bij veel andere snacks.
  • Grapefruit – 45 kcal. Net als de sinaasappel bevat de grapefruit veel vitamine C. De verhouding tussen volume en aantal calorieën is hier nog beter. U heeft het gevoel dat u veel eet, terwijl u in feite niet veel calorieën binnen krijgt.
  • Perzik – 40 kcal. Uit een onderzoek van de universiteit van Nottingham (Engeland) is gebleken dat vrouwen die hun dag begonnen met yoghurt, perziken en muesli, kilo’s kwijtraakten. Het is niet duidelijk waarom dit het geval was, maar suggereert wel dat perziken gezond zijn.
  • Kiwi – 30 kcal. De kiwi is de vitamine C-kampioen van alle fruitsoorten. Een kiwi bevat namelijk 160% van de dagelijks benodigde hoeveelheid vitamine C. Het is dus heel verstandig om af een toe een kiwi te nemen.

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Current day month ye@r *