Brood Afvallen

Vet verbranden met de boterhammen

Het is heel makkelijk om met brood af te vallen. Als u het simpele brood dieet volgt, kunt u in een week snel twee kilo afvallen. Hier leggen we uit hoe het dieet werkt en geven we andere manieren om af te vallen met brood.

Wat zit er allemaal in brood


Veel mensen denken dat brood dik maakt. In de meeste gevallen is dat niet waar. Er zitten veel gezonde voedingsstoffen in brood. Een voorbeeld hiervan is vezels. In de meeste soorten brood zitten enorm veel vezels. Omdat vezels moeilijk zijn om te verteren, geeft uw lichaam u het gevoel dat u vol zit als u vezels gegeten heet. Dit zorgt ervoor dat u minder andere, ongezonde, dingen zal eten. Het eten van brood voorkomt dus in de eerste plaats dat u andere ongezonde voedingsstoffen binnenkrijgt.


Behalve dat brood veel vezels bevat, zit er in brood heel weinig vet. Vet is uiteraard de belangrijkste dikmaker, dus een maaltijd van brood kan weinig kwaad. Waar u wel mee moet oppassen is dat u het brood niet te dik belegt. Een boterham op zich bevat nauwelijks vet, maar als u er een dikke laag pindakaas op smeert natuurlijk wel. Gebruik dus vooral licht en gezond broodbeleg.

Tot slot zitten er voedingsstoffen in brood die niet helpen met afvallen, maar wel van belang zijn voor een compleet dieet. Een voorbeeld hiervan is vitamine B en verschillende belangrijke mineralen. Nu dit allemaal duidelijk is, is de vraag natuurlijk hoe u dan af kunt vallen door brood te eten.

Hoe werkt afvallen met brood

Het belangrijkste van het brood dieet is dat u uw alvleesklier “traint”. Het klinkt vreemd, maar het kan. De alvleesklier maakt insuline aan. Insuline breekt glucose, een vorm van suiker, af uit uw bloed. Als u veel insuline aanmaakt, wordt suiker dus snel afgebroken en heeft u sneller weer een lagere suikerspiegel. Dit zorgt ervoor dat u weer zin krijgt om te eten, om de suikerspiegel te verhogen. Als u uw alvleesklier zo traint dat er minder insuline afgegeven wordt, zal u dus minder vaak zin hebben in tussendoortjes en kunt u langer teren op dat wat u gegeten heeft.

Het verschil tussen wit- en bruin brood

De meeste mensen denken dat wit brood ongezond is. Lang geleden was dat ook zo. Een tijd geleden begon men met het gebruiken van moutmeel om brood te maken. Dit meel wordt zowel bij wit brood als bij bruin brood gebruikt. In principe is wit brood dus niet ongezonder. Net als bruin brood, bevat het vezels, vitaminen en mineralen. Het verschil is dat bruin brood meer hiervan bevat. De verhouding tussen koolhydraten en voedingsstoffen is anders. Als u zich helemaal vol eet met bruin brood, heeft u minder gegeten en kan u langer zonder meer te eten dan bij wit brood. Als het uw doel is om af te vallen, is het dus toch verstandiger om (vooral) bruin brood te eten.

Brood als toevoeging of als dieet?

Lang geleden al heeft een arts het brood dieet bedacht. Met dit dieet kunt u per week makkelijk twee kilo afvallen. Maar u kunt ook meer brood gaan eten om een gezonder eetpatroon te ontwikkelen. Als u snel wat kilo’s kwijt wil raken is het verstandig om wel gebruik te maken van het brood dieet. Als u doelen heeft voor de lange termijn is het handiger om gewoon meer brood te eten dan voorheen.

Voordelen van brood afvallen

Het grootste voordeel van het brood dieet is dat het bewezen is dat het werkt. In de jaren tachtig was het enorm en miljoenen (ja echt) mensen zijn hier enorm van afgevallen. Daarnaast is het een erg simpel dieet. Geen ingewikkelde recepten, eetschema’s of calorieën tellen maar gewoon lekker brood eten. Want in principe kunt u zoveel brood eten als u zelf wil. Brood is erg goedkoop, zeker in de supermarkten. Voor een paar euro heeft u in theorie genoeg eten voor een hele dag. Sommige diëten kosten tientallen als niet honderden euro’s om te volgen terwijl u met het brood dieet juist geld bespaart!
Veel mensen denken dat men door het volgen van het brood dieet niet genoeg voedingsstoffen binnenkrijgt. Dit is onderzocht en blijkt niet waar te zijn. Als u op de wisseldag, de dag dat u normaal eet, voldoende andere voedingsstoffen binnenkrijgt door vooral veel groente en fruit te eten, zit het wel goed.

Nadelen van brood afvallen

Een nadeel van het afvallen met brood is dat de kilo’s die je afvalt er snel weer aan kunnen komen. Om dit te voorkomen wordt het aangeraden om naast het dieet ook meer te gaan sporten. Ook is het verstandig om niet opeens te stoppen met het dieet, maar het langzaam af te bouwen. Als u erg bang bent dat u weer aan zal komen, kunt u er ook voor kiezen het brood dieet permanent te volgen in lichte vorm. U kunt het bijvoorbeeld in plaats van om de dag, eens in de drie dagen doen.

Er zijn mensen die bij het volgen van het brooddieet last krijgen van de maag. Niet veel mensen hebben dit, maar als dit het geval is kunt u beter stoppen met het dieet.

Het brood dieet

Eerder werd al genoemd dat om af te vallen met het brooddieet, u om de dag alleen brood mag eten. Dit zorgt er voor dat de alvleesklier minder insuline aan zal maken. Gevolg hiervan is dat u steeds minder trek krijgt in zoete tussendoortjes of maaltijden, die vaak juist de grootste dikmakers zijn.
Op de “brooddag” mag u alleen water, koffie of thee drinken. Het beste is een combinatie van deze drie, omdat ze alle drie gunstige effecten hebben op uw lichaam. Hier is een artikel over het afvallen door water, waarin hier meer staat. Zeker als u ervoor kiest om als thee groene thee te drinken, kan u een paar extra kilo’s kwijtraken. Behalve water en thee willen veel mensen koffie in de ochtend. Ook dit is dus toegestaan, omdat ook koffie gezond is bij afvallen.
Bij het afvallen met brood is het belangrijk dat u goed ontbijt. ’s Nachts is uw bloedsuikerspiegel omlaaggegaan. Die moet u in de ochtend weer naar het juiste niveau brengen. Als u dit niet doet, heeft u de rest van de dag meer zin in tussendoortjes. Neem dus een stevig ontbijt met zo veel bruine boterhammen als u zelf wil, en liefst een combinatie van koffie en groene thee. Vergeet niet dat u op deze dag alleen brood mag eten, dus beleg is helaas niet toegestaan.

Als tussendoortje kunt u een kop koffie nemen. Doe hier geen melk of suiker in, omdat dat de alvleesklier stimuleert. Als u per se een zoete smaak wil, kunt u er wel zoetjes in doen. Hier zit namelijk geen suiker maar aspartaam in. Als lunch kunt u, u raad het al, een aantal sneetjes brood eten. Eet zo veel mogelijk, want de tijd tussen de lunch en het avondeten is de moeilijkste periode.

Ook bij het avondeten kunt u een aantal sneetjes brood nemen, of  voor de afwisseling een stokbrood.

6 Comments

  1. hai
    ik wil ook de brooddieet doen,hoe ga ik presies als volg tewerk,alleen maar de hekle dag brood eten,hoeveel per dag en wat drink ik er dan bij .
    graag hoor ik wat reacties

  2. Ik ben ook vorige week begonnen en het gaat heel goed geen honger .
    En een goed koop dieet .ik heb verschillende broodjes en een brood rooster gekocht .
    En het gaat heel goed drie dagen in de week Zaterdag en Zondag goed uit kijken ,
    Vorige week 2kilo en nu 1 kilo er af ,

  3. Graag wil ik het brooddieet gaan volgen maar begrijp ik het goed doe je dat 3 dagen in de week? En op die 3 dagen alleen maar brood? En mag je dan allerlei broodsoorten en harde broodjes?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Current day month ye@r *