Afvallen door te roken

Kan je kilo’s wegroken?


Afvallen door te roken is heel goed mogelijk. In dit artikel leggen we uit waar dat door komt, maar ook hoe je er het beste mee om kan gaan. Beginnen met roken omdat je wil afvallen is natuurlijk niet de beste optie, maar rokers die willen afvallen kunnen wel optimaal gebruik maken van het roken.

Waarom val je af als je rookt?


Het is heel simpel: roken werkt eetlustremmend. De grootste reden dat mensen aankomen is door ongezonde tussendoortjes en snacks. Als je een beetje trek hebt, is het heel aanlokkelijk om een klein hapje te eten. Door te roken krijg je minder honger, dus zal je minder snel zwichten voor lekkere hapjes. Het is voor rokers ook makkelijker om te diëten dan voor niet-rokers. Britse onderzoekers hebben aangetoond dat tienermeisjes die diëten twee keer zo vaak roken als tienermeisjes die niet bezig zijn met afvallen.



Behalve dat nicotine eetlustremmend werkt, zijn er ook een aantal andere effecten. Het best merkbare effect is natuurlijk de verslaving. Bijna iedereen die op enigszins regelmatige basis een sigaret opsteekt zal er verslaafd aan raken. Andere effecten zijn de verhoging van adrenaline in het lichaam en de verdovende werking. Nicotine zorgt ervoor dat er minder insuline aangemaakt wordt. Insuline is nodig om insuline in cellen op te slaan. Een kleinere hoeveelheid insuline heeft dus als gevolg dat er minder glucose opgenomen wordt en meer in het bloed achterblijft. Een indicator voor het lichaam van honger is een lage bloedsuikerspiegel. Omdat rokers meer glucose in het bloed hebben, ziet het lichaam eten minder snel of vaak genoodzaakt.

Wat doet roken nog meer bij het afvallen?

Rokers nemen over het algemeen moeilijker vitaminen op dan niet-rokers. Juist als je probeert af te slanken is het belangrijk dat je belangrijke voedingsstoffen binnen krijgt. We raden rokers die proberen af te vallen dan ook aan om veel water te drinken tijdens het afslanken. Sommige voedingsstoffen worden dan makkelijker opgenomen en afvalstoffen worden beter afgevoerd.

Behalve voor de smaak van tabak, roken veel mensen uit gewoonte. Een peuk bij de koffie, of eentje ’s avonds op de bank. In essentie is dat dezelfde soort gewoonte als een koek bij de koffie, of een taartje op de bank. Het verschil is dat de roker er geen calorieën mee binnen krijgt, en de snoeper wel. Wat dat betreft is het dus een voordeel om te roken wanneer je gewicht wil verliezen.

 Tips om optimaal te roken

De effecten van roken kunnen op gunstige manier ingezet worden door mensen die willen afslanken. Als je de eetlustremmende werking goed uitbuit, kan het een stuk minder moeite kosten. Zoals hierboven al genoemd werd, zijn veel van de rookmomenten een gewoonte. Door die gewoontes een klein beetje aan te passen wordt het makkelijker om minder calorieën binnen te krijgen.

Een voorbeeld is de gewoonte om na het eten een peuk op te steken. Een van de schrijvers van dit artikel heeft zelf lange tijd gerookt en rookte zelfs na alle tussendoortjes en kleine hapjes een sigaret.
Als je in plaats daarvan vóór elke maaltijd of tussendoortje rookt, zal je minder trek krijgen. Je eet dan minder van die hapjes, of wie weet heb je er helemaal geen trek meer in.



Conclusie: is het verstandig om af te vallen door te roken?

Hier kunnen we heel kort over zijn: het antwoord is nee! Roken is enorm slecht voor je lichaam op heel veel verschillende manieren. De schadelijke effecten van roken zijn minder goed zichtbaar dan die van overmatig eten, maar ze zijn aangetoond minstens zo slecht. Toch maar even een paar van de welbekende gevolgen van roken: roken verhoogt de kans op een groot aantal aandoeningen zoals longkanker, COPD, slokdarmkanker, mondholtekanker, etc. Daarnaast verslechtert het de conditie, heeft het een slecht effect op de longcapaciteit en gaat het smaak- en reukvermogen ernstig achteruit. Dit zijn slechts een paar van de vele nadelige gevolgen van de duizenden schadelijke stoffen in tabak.

De conclusie is dus dat het niet verstandig is. Je vraagt je misschien af: waarom schrijven jullie dit artikel dan? De doelgroep van dit artikel zijn rokers die willen afvallen en niet willen of kunnen stoppen met roken. Het is dan een kwestie van bewust momenten uitkiezen om te roken. Uiteraard raden we iedereen ten zeerste af om te beginnen met roken om deze redenen. Bedenkt dat je ooit weer zal willen stoppen en dat de kilo’s er dan des te harder bijkomen. Beginnen met roken voor het afslanken is dus niet alleen een korte-termijn oplossing, het is ook nog een hele schadelijke oplossing.

Wat remt nog meer de eetlust?

Ervoor zorgen dat je minder honger hebt kan heel goed helpen bij het afslanken. Roken is niet de enige manier om dat in gang te zetten. Hier een aantal mogelijkheden om je hongergevoel een halt toe te roepen:

–          Eet eiwitten: Eiwitten zijn heel moeilijk verteerbaar voor het lichaam. Er moet hard gewerkt worden om die om te zetten in energie. Een stofwisseling die op gang is gekomen, stopt niet in een keer. Door veel eiwitten te eten zal je lichaam ook passief meer vet verbranden.

–          Stabiele bloedsuikerspiegel: Als je een onstabiel eetpatroon hebt, of slechts twee of drie maaltijden per dag eet, is het risico op hongeraanvallen betrekkelijk groot. Door verspreid over de dag kleine snacks te eten, blijft je bloedsuikerspiegel stabiel en zal je dus minder last hebben van plotselinge honger.

–          Suiker en simpele koolhydraten: Vooral suikers en een bepaald soort koolhydraten zijn extreem makkelijk om te verbranden voor het lichaam. Ze worden snel opgenomen in de cellen, waardoor de bloedsuikerspiegel weer daalt. Daardoor krijgt je lichaam direct zin in meer.

Deze manieren om de eetlust te remmen kunnen in principe ook door rokers gebruikt worden. Bedenk wel dat het niet gezond is om de eetlust dusdanig te remmen dat je niet genoeg voedingsstoffen meer binnen krijgt. Het is wel een goede manier om niet meer te veel binnen te krijgen, maar ook als je wil afvallen is het belangrijk dat je genoeg eet, mits je gezond eet.

 Stoppen met roken en afvallen

Als je stopt met roken zal je dus meer honger krijgen en meer willen eten. Het kan heel erg ontmoedigend werken om na een maand van niet-roken te merken dat je ook 5 kilo bent aangekomen. Het is dus voor je gezondheid, maar ook voor je moraal, beter om goed op te letten tijdens het stoppen met roken.
Een manier waarop dat kan is door op een andere manier de eetlust te remmen. Bijvoorbeeld door een van de manieren die in het bovenstaand kopje zijn uitgelegd. Wat altijd goed helpt is het bijhouden van een eetdagboek. Onbewust zal je dan meer letten op wat je eet en minder snel een tussendoortje nemen, omdat je weet dat je het moet opschrijven en spijt zal hebben.

Stoppen met roken heeft natuurlijk een positief effect op de conditie. Mensen die proberen te stoppen halen vaak veel voldoening uit sporten, of simpelweg een blokje om. Probeer dit uit! Het is heel prettig om te merken dat je gezondheid erop vooruitgaat en ondertussen verbrandt je nog calorieën ook!

11 Comments

    • Beste Melanie,
      Het is niet raar dat je het idee hebt dat het roken bij jou geen effect heeft op de eetlust. Toch is dit wel degelijk het geval. Veel mensen merken het verschil niet omdat zij geleidelijk beginnen met roken en daardoor geen duidelijk vergelijkingsmateriaal hebben. Ook als je stopt of weer begint met roken, hoeft de eetlust niet per se van dag tot dag te verschillen. Feit is dat het effect heeft op de stofwisseling en dat je daar dus wel rekening mee kan houden!

  1. Hoi allen,
    hopelijk gaan er geen mensen roken,om hun gewicht,te verliezen
    dit kan toch niet de bedoeling zijn???
    Ik ben gelukkig geen roker meer,en ben sinds maart van dit jaar,regelmatig
    aan het sporten,en heb mijn eetgewoontes aangepast.
    Alles wat je jezelf hebt aangeleerd,kun je ook altijd weer afleren,dus ook het roken,en het onverstandig eten of snoepen.
    Het leven wordt zoveel leuker echt, is maar net wat je belangrijk vind,een goede gezondheid,of toegeven aan je rook of eet verslaving. Toen ik begon,… woog 91 kilo,nu inmiddels 78,2 kilo,en het voelt echt fantastsich!
    Ik hoef mijn bloeddrukmedicatie,niet meer te nemen,want ook mijn bloeddruk is nu steeds heel stabiel. Ik kan nu weer een sprintje trekken,om de bus of de trein te halen,zonder dat ik buiten adem ben. Dit is echt de kroon op mijn werk.
    Niet toegeven aan eet en of eet snoep gewoonte,en verstandige keuzes maken,als het gaat om
    eten.Ik ben ervan overtuigd dat iedereen in staat is dit te doen!!!!
    Ik wens alle rokers veel succes met stoppen,want uiteindelijk wil toch iedereen,gezond oud worden.Ik ben inmiddels oma,en kan nog gewoon heerlijk mee rennen stoeien met mijn twee kleindochters,en geniet hier enorm van.

    Een groet van mij Rita.

  2. Ik ben in juli 2014 gestopt met roken (ik was 12 Jr toen ik begon). Ben nu 49 . maar sinds maart 2015 heb ik last van trage schildklier waardoor ik 25 kilo ben aangekomen en ik sport nu 3 x pw 1uur.
    Let op mijn eten . eten vaak koolhydraat arm . maar ik val niet af en dat frusteerd mij heel erg. IK WIL MIJN OUDE FIGUUR TERUG EN SNEL .

  3. ik ben een week gestopt met roken en gelijk 3,5 kg bijgekomen. stomme is dat ik echt opzet heb wat ik eet. Ik eet veel eiwitten , groente en fruit en drink alleen water en groende thee. ik kom tussen de 1000 en 1500 cal per dag uit. zonder te snoepen. ik begin echt te twijfelen om weer te gaan roken, als ik 3,5 kilo per week blijf aankomen heb ik echt een probleem. Afvallen is mij namelijk nog nooit gelukt, ook niet toen ik wel rookte, dus zal het er niet afkrijgen als ik weer begin maar het zal wel erger voorkomen.

  4. Hoii
    Ik had het idee om te gaan roken, aangezien het schijnt dat je wat rust in je hoofd krijgt.. En dat is iets wat ik wel enorm graag wil. En helemaal mooi dat je daarvan afvalt. Maar ik zorg wel dat het niet ernstig word! Hoeveel sigarettjes/peukjes kan je max per dag/week hebben, en dan voorkomen dat je dergelijke ziektes krijgt want heb niet zo heel veel behoefte daaraan…. Maarja ik ben dus 14, dus eerst maar even kijken hoe k eraan kom.. Doen ze bij tankstations moeilijk?

  5. Ik sportte 3x in de week zonder te roken. Ben helaas na 4 jaar weer begonnen met roken en gestopt met sporten. Zonder te lijnen ben ik toch 2,5 kg afgevallen ? Wat niet de bedoeling is, mijn gewicht was prima.

  6. Ik gebruik gewoon e-liquid van 16mg nicotine sterkte met pepermunt smaak in een spray flacon om tig maal daags onder de tong te sprayen. Dus geen vipen en ook geen tabak roken maar toch lekker nicotine naar binnen halen. Werkt prima. Ben inmiddels 12 kilo vet kwijt in 8 maanden.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Current day month ye@r *