Ontbijt tips

Ontbijt tips

Door goed te ontbijten breng je, je spijsvertering op gang en creëer je  energie om aan een nieuwe dag te beginnen. Het is dan ook cruciaal dat je iedere dag begint met een gezond en voedzaam ontbijt begint. Anders ga je dit gebrek aan energie compenseren door de hele dag door snacks die rijk zijn aan suiker te eten. Daarom geven wij je hier de beste ontbijt tips, die zorgen voor een gezonde dag.

Hoeveelheid calorieën

Een gezond ontbijt moet 300 tot 400 calorieën bezitten, hierdoor krijg je de spijsvertering op gang en heb je genoeg energie om de eerste paar uur van de dag door te komen. Als je minder dan 300 calorieën eet, heb je na een uur weer honger. Eet je er meer dan 400 dan zit je zo vol, dat je moeite hebt om goed aan je dag te beginnen.

Rust nemen voor je ontbijt

Een van de belangrijkste ontbijt tips is het pakken van een rustmoment om te ontbijten. Een bekend gevoel wanneer je vroeg op moet staan, is dat je geen hap door je keel krijgt. Dit gevoel wordt veroorzaakt door de stress in je lichaam die je verteld dat je zo snel mogelijk moet eten omdat je haast hebt. Zorg  er daarom voor dat je altijd minimaal 10 minuten hebt om rustig te ontbijten. Ga er lekker voor zitten en schenk jezelf een glaasje water in, om het effect van de droge mond tegen te gaan.

Waarmee te ontbijten?

Er zijn meerdere soorten voedsel die geschikt zijn om als ontbijt te dienen:

  • Bruin brood. Al eeuwenlang het meest gegeten voedsel in Nederland. En met een reden. Het brood bevat veel koolhydraten en maakt niet dik. Beleg dit brood vervolgens gezond, met bijvoorbeeld pindakaas, een plakje salami, of jam. Zorg ervoor dat je geen dikmakers als kaas of ham op je brood doet.
  • Fruit, welk ontbijt je ook kiest, zorg ervoor dat er altijd fruit bij je ontbijt zit. De vitaminen en mineralen uit fruit geven je een gezonde boost om fit aan je dag te beginnen.
  • Magere yoghurt met muesli, de muesli zorgt voor de calorieën en de yoghurt voor de eiwitten. Een zeer geschikte maaltijd wanneer je moeite hebt met ontbijten in de ochtend. De yoghurt zorgt ervoor dat het zo je keel inglijdt. Zorg er bij deze ontbijt tip wel voor dat magere yoghurt met muesli, dus geen cruesli is. Gewone yoghurt en cruesli bevatten te veel vet.
  • Knäckebröd. Een goede en gezonde vervanger wanneer je niet van normaal brood houdt. In Scandinavië wordt dit dan ook dagelijks gegeten.
  • Brinta pap, dit is niet alleen voedzaam voor jonge kinderen, ook voor volwassenen is het een gezond ontbijt. Met honing kan je de pap op smaak brengen.
  • Kant en klaar drinkontbijt. Je hebt fruitdranken met toegevoegde vezels. Ideaal als jij in de ochtend normaal gesproken geen hap door je keel krijgt.

 

Sla nooit je ontbijt over

Wat je ook doet, sla nooit je ontbijt over. Hierdoor begin je futloos aan je dag en zendt je lichaam signalen uit waardoor je meer gaat snacken. Wat als eindresultaat heeft, dat je meer aankomt en minder energie voor je dag hebt. Dat je nooit je ontbijt over mag slaan, is de allerbelangrijkste ontbijt tip.

Maak je ontbijt lekker

Zoal hierboven te lezen heb je vele opties voor een gezond ontbijt. Ga dan ook op zoek naar een optie die jij persoonlijk erg lekker vindt. Want als jij iets lekker vindt, kijk je er naar uit. En zal je het minder snel overslaan. Experimenteer er daarom mee, wat voor jou het ideale ontbijt is.

Ontbijt met anderen

Wanneer je samen woont met anderen, is het van groot belang om samen te ontbijten. Dit stimuleert het klaarmaken van een gezond ontbijt. Dek daarom dus ook wanneer daar tijd voor is de tafel en ga gezellig met zijn allen samen ontbijten. Steun elkaar erin dat je gezond moet ontbijten.

Ontbijt zonder koffie

Het eerste anderhalf dat je wakker bent, heeft je lichaam in ieder geval geen koffie nodig. Door het wakker worden zit er nog zo veel stresshormoon in je lichaam, dat het drinken van koffie alleen maar contraproductief werkt. Drink daarom geen koffie bij het ontbijt, dit is gezonder en je blijft er fitter door.

Ontbijt met licht

Zorg ervoor dat je vanaf het moment dat je wakker wordt, zoveel mogelijk licht binnenkrijgt. Doe de gordijnen open en zet de lampen volledig aan. Hierdoor registreert je onderbewustzijn dat de dag is begonnen, en wordt je veel sneller wakker. Dit is een goede ontbijt tip om ervoor te zorgen dat je snel fris en fruitig bent.

Het eerste uur van de dag geen mobiele telefoon.

Laat je mobiele telefoon het eerste uur van de dag met rust. Wanneer het eerste wat je doet wanneer je wakker wordt, is het pakken van je telefoon en het lezen van je berichten, begin je niet aan een nieuwe dag, maar ga je verder in je vorige dag. Dit is een uiterst onrustige manier om wakker te worden. Wanneer je, je mobiel eerst een uur met rust laat, begin je in alle rust aan je nieuwe dag. Dit zorgt ervoor dat je de rest van de dag meer vrijuit kan denken en minder stress ervaart.

Dit was het artikel ontbijt tips. Heb jij zelf nog goede tips voor onze lezers, post deze dan alsjeblieft in de reacties.