South beach dieet

Afvallen als de Sterren met het South Beach Dieet



In essentie is het south beach dieet een koolhydraatarm dieet. Daarnaast wordt ook gelet op hoeveelheden vet en suiker. Er wordt een onderscheid gemaakt tussen goede koolhydraten en slechte koolhydraten, de goede koolhydraten zijn uiteraard wel toegestaan. Het dieet is “ontworpen” door de Amerikaanse cardioloog Agatston. Eerst leggen we uit wat precies de eigenschappen zijn van het south beach dieet, daarna vertellen we over bijvoorbeeld de oorsprong ervan.

Het south beach dieet maakt onderscheid tussen een aantal fasen van afvallen. De fases zijn als volgt:

  • Ontwenning – Deze eerste fase duurt twee weken. In deze periode zal u drie tot zes kilo afvallen. Deze fase is op het afkicken van slechte koolhydraten gericht. Met slechte koolhydraten worden de verslavende dikmakers zoals wit brood, snoep en koek bedoeld. In deze periode eet u alleen mager vlees, magere vis, groente, en één glas melk per dag. Bakken mag alleen met plantaardige olie.
  • Geleidelijk afvallen – Dit is de belangrijkste fase van het dieet. U kunt namelijk zelf bepalen hoe lang deze duurt. U moet een streefgewicht bepalen, dat u na het dieet bereikt wil hebben. Vervolgens blijft u in de tweede fase tot u dit gewicht bereikt heeft. Tijdens deze fase van het south beach dieet kunt u langzaamaan de goede koolhydraten zoals granen en fruit aan uw dieet toevoegen. Het is de bedoeling dat u ongeveer een halve tot één kilo per week kwijt zal raken.
  • Gewichtsbehoud – Deze laatste fase probeert een terugval te voorkomen. Bij veel diëten komt u weer aan na het dieet. Bij het south beach dieet kunt u dat voorkomen door de laatste fase goed te volgen. Deze schrijft voor u dat slechts drie maaltijden per dag eet, zonder tussendoortjes. Het is niet de bedoeling dat u honger heeft in deze periode. U zal daarom grote maaltijden moet eten. Maakt u zich geen zorgen over de calorieën die in deze maaltijden zitten, door de samenstelling van de maaltijden zullen deze niet ongezond zijn.

U kunt bij alle fases citroensap aan het dieet toevoegen. Citroensap zet de vetverbranding in werking, en is lekker bij veel gerechten!
Als u door de drie fases heen bent, zal u uw streefgewicht bereikt hebben, gefeliciteerd!. Doordat het south beach dieet een makkelijk dieet is, zal het u niet veel moeite gekost hebben. Hieronder geven we een aantal voordelen, nadelen en oplossingen voor veelvoorkomende obstakels bij het south beach dieet.

Voordelen van het south beach dieet

Doordat dit dieet zoete tussendoortjes verbiedt, zal u zich veel minder moe voelen. De suiker in deze tussendoortjes geven weliswaar energie, die energie zal snel op zijn, wat een moe gevoel oplevert. U zal nooit meer het welbekende suikerdipje hebben na een zak drop gegeten te hebben.
Daarnaast is dit geen crashdieet. Een crashdieet is een dieet dat zo weinig voedingsstoffen bevat, dat u na het volgen hiervan dusdanig hongerig zal zijn, dat u een terugval zal hebben. Hier is dat dus niet het geval. Het grootste voordeel van dit dieet is in onze ogen dat het er juist op is gericht dat u geen terugval, of jojo-effect zal hebben.

Nadelen van het south beach dieet

Na ongeveer vier dagen van het dieet, kunnen nare bij-effecten optreden. Voorbeelden hiervan zijn hoofdpijn, vermoeidheid, duizeligheid en misselijkheid. Hierbij moet een kleine kanttekening gemaakt worden, aangezien dit een bijna noodzakelijk bij-effect is van een dieet. Bij oplossingen voor obstakels leest u hoe dit nadeel veroorzaakt wordt en voorkomen kan worden.
Het eiwitniveau van dit dieet ligt erg hoog. Voor mensen in goede gezondheid hoeft dit geen probleem te zijn, maar als u een verminderde nierfunctie heeft, is dit iets om voor op te passen. Een voorbeeld van een ander dieet dat succesvol maar eiwitrijk is, is het ei dieet.
Ook kan u te weinig vezels binnen krijgen. Vezels zijn erg belangrijk voor een goede stoelgang, dus het kan ook onprettig zijn te weinig vezels in te nemen.
Ten slotte zal het dieet er op de lange termijn voor zorgen dat u te weinig vitamine A binnen krijgt.  Effecten hiervan kunnen nachtblindheid, of aanpassingen aan de huid zijn.

Oplossingen bij de nadelen in het south beach dieet

Veel van de bovengenoemde nadelen zijn simpel te voorkomen, of hebben een logische verklaring. Laten we beginnen met de hoofdpijn en misselijkheid van de eerste dag. In normale toestand verbrandt het lichaam vooral koolhydraten, meestal eerst de slechte, daarna de goede koolhydraten. Doordat het south beach dieet koolhydraatarm is, zal het lichaam hier niet genoeg van hebben om te functioneren. Het zal daarom moeten overschakelen naar vetverbranding. Het is deze overschakeling die de moeheid, hoofdpijn en misselijkheid veroorzaakt. Het voordeel hierbij is dat u structureel vet zal gaan verbranden.
Een tekort aan vitamine A kan heel schadelijk zijn. Het is echter heel makkelijk te voorkomen met vitamine A-tabletten. In de meeste gevallen is het het best om alle voedingsstoffen uit uw voeding te halen, maar in dit geval kan het geen kwaad om aan te vullen met voedingstabletten.

Do’s en Don’ts van het sout beach dieet

Zoals elk dieet heeft verbiedt dit dieet een aantal voedingsstoffen, en juicht het andere voedingsstoffen juist toe. Hieronder een lijstje van wat wel en niet mag. Wat niet wordt toegestaan verschilt per fase. Wat wel is toegestaan geldt voor het hele dieet. In fase 1 mag je de volgende levensmiddelen niet eten: Fruit, vruchtensap, snoep, frisdrank, koek, brood, pasta, rijst, bietjes, wortelen, aardappel, maïs, vet vlees, volle zuivel.
In fase 2 mag je langzaamaan de vezelrijke voedingsmiddelen gaan toevoegen, maar alleen in kleine mate.

Hoe is het ontstaan?

Dr. Arthur Agatston was een cardioloog die mensen hielp met afvallen. Hij gebruikte de toen gangbare methode van weinig vet, veel koolhydraten. Zijn patiënten boekten echter weinig of zelfs geen resultaat. Hij is toen op zoek gegaan naar een effectievere methode om zo veel mogelijk vet kwijt te raken. Voedingsstoffen worden met behulp van insuline verband. Sommige koolhydraten zijn echter moeilijk te verteren, en worden daarom als vet opgeslagen. Agatston heeft daarom een onderscheid gemaakt tussen goede koolhydraten en slechte koolhydraten, zodat het heel makkelijk wordt om maaltijden samen te stellen.
Hij heeft het een aantal patiënten uit laten proberen, en de resultaten waren verbazingwekkend. Dit werd snel opgemerkt door kennissen en later de pers. Sterren van south beach, vandaar de naam, gingen het en masse uitproberen, en maakten het steeds populairder.

Als u wil afvallen door middel van cardio, lees dan meer over cardio afvallen!

 

One Comment

  1. Van mij mag je de gezonde deginn zoveel snacken als je wilt hoor! Je moet jezelf niet dwingen om er vanaf te komen, gewoon een gewoonte van maken om gezonde deginn te eten als je trek hebt. En als je de gezonde deginn eet raak je vanzelf verzadigd!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Current day month ye@r *