Natriumbeperkt dieet

Afvallen met het natriumbeperkt dieet



De naam van het dieet spreekt voor zich. Het zorgt ervoor dat u minder zout eet door bepaalde producten te vermijden en juist weer voor andere producten te kiezen. U verbetert met het natriumbeperkt dieet uw gezondheid aanzienlijk, door slechts een paar kleine wijzigingen in uw eetpatroon te maken. Hieronder zullen wij u uitgebreid uitleggen hoe dit kan.

Hoeveel zout mag je per dag?


Veel mensen weten niet hoeveel zout per dag ze binnen mogen krijgen. Voor een volwassen persoon geldt dat hij maximaal 6 gram zout per dag binnen mag krijgen. Alles hierboven is ongezond. Veel mensen hebben echter geen flauw idee hoeveel zout ze daadwerkelijk op een dag binnenkrijgen. Zo gebruikt de gemiddelde Nederlander tussen de 10-12 gram per dag. Dit komt doordat zout in bijna alle producten die u in de supermarkt koopt, verwerkt zit. Slechts 15 procent van al het zout dat wij consumeren hebben wij zelf toegevoegd aan ons eten.

De gevolgen van te veel zout

– Zout verhoogt de bloeddruk

Door het consumeren van zout krijgt u een hogere bloeddruk. Hoe hoger de bloeddruk, hoe slechter de conditie is en hoe groter de kans op hart en vaatziekten. Dat een slechte conditie meewerkt aan het aankomen, hoeven wij u niet uit te leggen. Helaas worden de gevaren voor het hart door een groot deel van de Nederlanders flink onderschat. Daarom is het voor u misschien nuttig om een natriumbeperkt dieet te volgen en zo minder zout te eten.

– Zout zorgt voor oedeem:



Wanneer u te veel zout eet, kunt u last krijgen van oedeem. Oedeem betekent vocht. Dit houdt in dat uw lichaam al het vocht door de grote hoeveelheden zout niet goed meer kan afvoeren. Dit heeft zwellingen op bepaalde plekken in het lichaam als gevolg. En dit extra vocht zorgt natuurlijk ook weer voor extra gewicht. Daarom is een natriumbeperkt dieet naast voor het eten van minder zout ook handig wanneer u wilt afvallen.

– Zout is slecht voor de nieren

Zout is ontzettend slecht voor de nieren, de indirecte gevolgen van de hogere bloeddruk gecombineerd met het directe effect van zout op de nieren, zorgt ervoor dat de nieren slechter gaan werken en er uiteindelijk zelfs compleet mee kunnen ophouden. Zo bleek uit een onderzoek van de universiteit van Wageningen dat in Nederland jaarlijks 5000 mensen overlijden aan overmatig zoutgebruik. Zij hebben vaak geen flauw benul hoeveel zout per dag ze mogen en eten er daarom veel te veel van.

– Zout doodt de smaak

Wanneer u gewend raakt aan het eten van zout eten of het toevoegen van veel zout aan uw eten, zult u steeds meer zout nodig hebben om dit eten ook daadwerkelijk lekker te vinden. Terwijl u door al dat zout de smaak van het eigenlijke eten helemaal niet meer proeft. Zout mag dan wel een smaakversterker zijn, maar door het toevoegen van zout, proeft u bijna alleen nog het zout. Kortom zonde van de lekkere maaltijd die u hebt bereid. Wanneer u een tijdje het natriumbeperkt dieet volgt, zult u merken dat het eten zonder zout veel lekkerder is en een authentiekere smaak heeft.

Zoutrijk eten

Zorg bij het natriumbeperkt dieet ervoor dat u zoveel mogelijk zoutarm eten consumeert. Hier een lijst met producten die u in ieder geval dient te vermijden wanneer u het natriumbeperkt dieet volgt.

– Magnetronmaaltijden
– Maaltijd pakketten (bijvoorbeeld Knor)
– Chips
– Kant en klare soepen (Bijvoorbeeld Unox)
– Chinese afhaalmaaltijden
– Kruidenmixen
– Boter
– Mayonaise
– Smeerworst
– Aardappelpuree (kant en klaar)
– Sauzen
– Groente uit blik
– Frituursnacks
– Spek
– Jus

Zoutarm eten

Zorg ervoor dat u bij het volgen van het dieet veel van deze producten binnenkrijgt.

– Zelf gekookte maaltijd
– Halvanaise
– Zoutarme boter (bijvoorbeeld Becel light)
– Verse groenten en fruit
– Zoutvrije chips
– Biologisch vlees
– Verse soepen

Alternatief voor zout

Wanneer u gewend bent om te koken met flinke hoeveelheden zout, is hier gelukkig een oplossing voor. Uit hetzelfde onderzoek van de universiteit van Wageningen is gebleken dat sojasaus de perfecte vervanger is van zout. Zowel qua voedingswaarde, als de smaak die het aan het eten geeft. Dus in plaats van dat u volgende keer de zoutpot over de maaltijd heen haalt, voegt u vanaf nu een scheutje sojasaus toe. Dit is net zo lekker en zorgt er voor dat u minder zout binnenkrijgt.

Haal de zoutpot van tafel

Zoals hierboven genoemd, wordt 15 procent van het zout dat we dagelijks binnenkrijgen, door onszelf aan ons eten toegevoegd. Ruim 10 procent hiervan is tijdens het avondeten. Wanneer u het natriumbeperkt dieet gaat volgen, is het dan ook cruciaal dat u de zoutpot tijdens het avondeten van tafel haalt. De eerste weken zal het eten u zonder de smaakmaker misschien wat minder smaken, alleen daarna zal u de natuurlijke smaak van het eten beter proeven en uw zoutinname per dag zal beperkt worden.

Zoutinname per dag

Wanneer u zich aan de bovengenoemde adviezen houdt, zult u zien dat uw zoutinname per dag aanzienlijk zal afnemen. Hoe minder zout u binnenkrijgt hoe lager uw bloeddruk zal zijn en hoe minder vocht u zal opslaan. Daarom raden wij iedereen aan om het natriumbeperkt dieet (al is het maar gedeeltelijk) te volgen. Dit kan al door een paar kleine aanpassingen in uw eetpatroon.

One Comment

  1. Sommigen raden bij zoutarm dieet het gebruik van (deels) kaliumzout aan (JOZO Bewust zout, b.v.) Ik vermoed dat je dan het voordeel mist van het afvallen. En dat is nu juist – vind ik – een opsteker bij het zoutarme dieet, Kunt u mij zeggen of dit vermoeden juist is?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Current day month ye@r *