Komkommer Afvallen

Snel Afvallen Met Komkommer In Je Dieet


Door komkommer te eten kunt u makkelijk en snel afvallen. Komkommer heeft een aantal bijzondere eigenschappen die ervoor zorgen dat u snel vet verbrandt. Hier leggen we uit welke effecten het heeft en hoe deze u kunnen helpen bij het afvallen.

Over de komkommer


De komkommer is een groente die hoofdzakelijk uit water bestaat. Meer dan 90% is vocht. Je zou daarom zeggen dat het weinig zin heeft om hem te eten omdat u net zo goed water zou kunnen drinken, maar niets is minder waar. Juist de weinige stoffen die in komkommer zitten, hebben een krachtige werking. Hieronder leggen we de belangrijkste eigenschappen uit.

Komkommer verzadigt:


Als de maag vol zit, krijgt u een vol gevoel. Maar het is niet alleen die maag die dit volle gevoel beïnvloed, er zijn veel meer factoren die hiermee te maken hebben. Ongeveer één keer per uur wordt “gemeten” hoe vol uw maag is. Als u vlak na een meting veel eet, duurt het dus een tijdje voordat dit opgemerkt wordt. Dit is onhandig, omdat het risico oplevert dat de maag scheurt omdat u blijft eten. Daarom zijn er andere methodes die ook een vol gevoel geven .Een voorbeeld hiervan is wanneer u kauwt. De hersenen merken dan dat u aan het eten bent, waardoor u minder trek zal krijgen. Sommige soorten eten zijn hier gevoeliger voor dan anderen. Neem soep, hier hoeft u niet op te kauwen, waardoor er meer van soep te eten is. Op komkommer daarentegen moet u, in verhouding met het aantal calorieën, heel veel kauwen. In andere woorden, komkommer zorgt ervoor dat u sneller vol zit en dus minder calorieën binnen zal krijgen.

Komkommer kan kanker voorkomen




In komkommers zitten uiteraard veel verschillende voedingsstoffen. Een daarvan is de stof cucurbitacine C. Deze stof remt de deling van kankercellen. Het werkt niet veel, maar door structureel meer komkommer te eten, kan het zijn dat u iets vreselijks voorkomt.
Helaas zit deze stof niet in alle komkommers. De algemene regel is dat hoe zachter een komkommer is, hoe minder cucurbitacine C erin zit. De meeste mensen vinden de zachte komkommers juist het lekkerst, omdat die wat minder bitter zijn. U moet dus de keuze maken tussen een wat minder lekkere komkommer, of een wat gezondere komkommer.

Komkommer hydrateert en reinigt het lichaam

Omdat komkommer voor 95% uit water bestaat, zal u zeker genoeg vocht binnenkrijgen. De meeste mensen hebben een hoeveelheid water opgeslagen in het lichaam. Onder normale omstandigheden is dit overbodig en verhoogt het slechts het gewicht. In komkommer zitten stoffen die water afstoten. Het overtollige water blijft weg, waardoor u gewicht verliest. De hoeveelheid water die wel nodig is, wordt aangevuld met het water uit de komkommer en het water dat u drinkt. Op die manier wordt uw lichaam opgefrist. Erg handig dus!

Is komkommer goed voor de huid?

Vaak wordt gezegd dat komkommer goed is voor de huid, en dan met name de gezichtshuid. Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat er geen enkele stof in komkommer zit die daadwerkelijk goed werkt voor de huid. Aan de andere kant is het natuurlijk ook niet schadelijk. Het enige gunstige effect van komkommerschijven op het gezicht leggen is dat ze verkoelen, als ze uit de ijskast komen. Maar in principe zou dat ook met andere groenten kunnen. Het voordeel van komkommer is dan weer dat het een waterige groente is, en dus nog verkoelender werkt.

Het komkommerdieet

Uiteraard is er een dieet gemaakt met komkommer, door al zijn gezonde effecten. Het is niet de bedoeling om alleen maar komkommer te eten, omdat er niet voldoende voedingsstoffen in zitten. Het dieet wordt aangevuld met af en toe een boterham, of andere magere etenswaren.
Het komkommerdieet is een crash dieet. Dit betekent dat u heel snel veel gewicht zal verliezen. Het risico is er wel dat het verloren gewicht er snel weer aankomt, door het jojo-effect.
De meeste mensen die van dit dieet gebruik maken, gebruiken het als middel om op gezond gewicht te blijven, door het af en toe een paar dagen te doen.

Het dieet bestaat bij de meeste varianten uit het volgende:

  • Ontbijt – Boterham met mager beleg naar keuze. Zo veel komkommersalade als u wil en zoveel thee als u wil. Voor de thee kunt u het beste groene thee gebruiken, omdat deze ook veel goede effecten heeft.
  • Lunch – Roggebrood met een gekookt eitje of plakjes gerookte kipfilet. De reden dat het ei gekookt is en de kipfilet gerookt, is omdat als ze gebakken zijn, ze meer vet of olie bevatten, die net zo goed overgeslagen kunnen worden.
  • Avondeten – Zoveel komkommersalade als u op kan. Het is belangrijk dat u zich goed vol eet, want te weinig eten kan gevaarlijk zijn, zeker met een dieet als het komkommerdieet.
  • Snacks – Vruchtensap. Probeer voor de rest zo weinig mogelijk te snacken. Tussendoortjes zijn vaak de dingen die het meest dik maken van alle maaltijden. Probeer die dus juist te voorkomen. Als u het echt niet kan laten omdat u te erge honger heeft, kunt u beter iets magers eten, liefst met komkommer.

Nadelen van het komkommerdieet

Een van de grootste nadelen van het komkommerdieet is dat het zo calorie-arm is. Na een dag van dit dieet kunt u zich moe en slap voelen. Het is daarom belangrijk dat u het komkommerdieet niet te lang volgt. Als u gedurende een langere periode te weinig binnenkrijgt kan het erg schadelijk voor de gezondheid zijn. Wij raden aan het dieet niet vaker dan een keer in de maand te volgen, en dan niet langer dan drie dagen achter elkaar. Bijvoorbeeld als u over een week naar het strand, of een feestje gaat, is het handig om nog snel een paar kilo kwijt te raken.

Komkommer als toevoeging aan uw dieet

Komkommer is natuurlijk niet alleen gezond als u het hele dieet volgt. Het kan ook werken om er af en toe wat meer van te eten, bijvoorbeeld om wat lichtere maaltijden te koken. Ook dan heeft komkommer natuurlijk veel positieve effecten.
Hieronder geven we een aantal voorbeelden van maaltijden met komkommer.

  1. Salade met komkommer, tomaat, ui en suiker. Een lekkere, lichte salade met een zoete bite. Zeker in de zomer is dit een erg gezonde salade die u lekker verfrist. Het recept spreekt voor zich, een optie is om de ui even te fruiten.
  2. Salade met komkommer en radijs. Deze salade is wat pittiger dan de vorige, maar minstens zo gezond. Het is een sobere salade die goed past in bijna alle diëten.
  3. Raita met komkommer. Dit is een stevig drankje dat erg lekker is als tussendoortje. Snijd komkommer in heel kleine brokjes, en meng deze met 200ml yoghurt. Tot slot kunt u kleine stukjes muntblad er doorheen roeren. Dit frisse drankje bevat niet veel calorieën, maar is enorm lekker!
  4. Komkommer met zalm. Dit is niet bedoeld als hele hoofdmaaltijd, maar als toevoeging hieraan of als tussendoortjes. Snijd langwerpige, dunne plakken komkommer in de vorm van crackers. Leg er vervolgens dunne plakken gerookte zalm op. De smaak van beide ingrediënten is mooi in balans. Nog lekkerder is een snufje zwarte peper en zout erop.

Voor meer recepten en tips voor het koken van gezonde maaltijden vindt u in ons artikel over het koken van gezonde maaltijden.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Current day month ye@r *