Crash dieet


Crash diëten: effectief of gevaarlijk?


Kort gezegd is een crashdieet een dieet met als doel zo snel mogelijk af te vallen. Bij veel dieetsoorten zijn er meer doelen, zoals het reinigen van het lichaam, of bepaalde voedingsstoffen beter tot hun recht te laten komen. Bij een crashdieet is het hoofddoel puur het verliezen van zoveel mogelijk kilo’s. In principe is een dieet pas een crashdieet als er minder dan 1000 kilocalorieën per dag ingenomen worden. Het ene dieet is nog extremer dan de andere. Sommige diëten gaan zelfs zo ver dat u op een dag nog maar 500 kilocalorieën mag.

Waarom een crash dieet?


Er zijn natuurlijk veel redenen om een crashdieet te volgen. Omdat zulke diëten zo ingrijpend zijn, val je er heel snel door af. Dat is dan ook voor veel mensen de voornaamste reden om zo een dieet te volgen. Als je bijvoorbeeld snel wat kilo’s wil afvallen voor een speciale gelegenheid of bijvoorbeeld voor de zomer, kan een crash dieet goed uitkomen.

Voordelen van een crash dieet:


Het grootste voordeel van het volgen van een crash dieet is wellicht dat een crash dieet werkt. Het is heel simpel. Men valt af door meer calorieën te verbranden dan binnen te krijgen. Tijdens een crash dieet krijg je zo weinig calorieën binnen, dat je zelf afvalt als u de hele dag op de bank zit. Als u ook nog werkt, of andere klusjes doet, kan het niet anders dan dat u veel afvalt. Vaak wordt er bij diëten geadverteerd met leuzen als “vijf kilo in vijf dagen”. Zo snel afvallen kan inderdaad met een crash dieet. Maar om heel eerlijk te zijn, is dat ook bijna het enige voordeel van crash diëten. Tijd om naar de nadelen te kijken!

Nadelen van een crash dieet

De kern van alle crash diëten is dat u minder calorieën binnenkrijgt dan strikt genomen nodig is. Meestal krijg je zelfs zo weinig voedingsstoffen binnen dat je lichaam niet genoeg energie heeft voor een hele dag. U zal zich dus ook erg moe en futloos voelen tijdens het volgen van zo’n dieet.
Daarnaast worden bij bijna al dit soort diëten niet de juiste verhouding in voedingsstoffen ingenomen. De meeste crash diëten bestaan bijvoorbeeld hoofdzakelijk uit vruchtensappen. U krijgt dan niet genoeg binnen van bepaalde vitaminen en andere voedingsstoffen. Deze nadelen leiden vaak tot een aantal gevolgen. Hieronder beschrijven we welke gevolgen dit kunnen zijn.

Gevolgen van crashen

De meeste mensen staan niet stil bij de gevolgen van een dusdanig ingrijpend dieet. Ze denken dat als ze na het volgen hiervan weer de normale hoeveelheid calorieën innemen, er geen problemen zijn. Helaas is dit meestal niet het geval.
Als u in een bepaalde periode veel te weinig calorieën binnen krijgt, zal uw stofwisseling veranderen. Uw lichaam denkt dan namelijk dat het een periode van honger is. Vroeger waren er in de winter vaak periodes dat het moeilijk was om eten te vinden. Het lichaam schakelde dan over op een soort overlevingsstand. Minder noodzakelijke processen worden stilgezet of beperkt, waardoor u minder calorieën nodig zal hebben. Daardoor verbrandt u ook minder vet, omdat de energiebehoefte minder is geworden.

Een voor veel mensen veel erger gevolg van een crash dieet, is dat u er op de lange termijn juist dikker van wordt. Omdat het lichaam denkt dat er honger is, zal het proberen de calorieën die het binnen krijgt, zo veel mogelijk op te slaan als vet. Dat was nodig in periodes van honger, omdat men dan langer zonder eten kon. Als u direct na het crash dieet weer normaal gaat eten, staat het lichaam nog in die stand. Plotseling komen er weer enorm veel calorieën binnen, die zo veel mogelijk als vet opgeslagen worden. Dat is de oorzaak van het zogenaamde “jojo-effect”.

Tot slot wordt er bij een ingrijpend crash dieet ook spiermassa verbrand. Het lichaam gaat op zoek naar een makkelijke manier om toch aan de nodige calorieën te komen. Het gaat dan over op het verbranden van spieren. Spieren verbranden veel calorieën, dus als u minder spieren heeft, zal u alleen maar minder calorieën nodig hebben, waardoor u in de toekomst weer moeilijker afvalt. Wat dat betreft is een crash dieet dus niet erg aan te raden.

Soorten crash diëten

Er zijn heel veel manieren om te “crashen”. Omdat zulke diëten snel resultaat opleveren, zijn veel mensen er tevreden over en hebben niet door dat het op de lange termijn minder werkt. Fabrikanten weten dat en proberen hier een slaatje uit te slaan. Daardoor zijn er nu enorm veel soorten crash diëten.

  • Yoghurt dieet– Zoals de naam al zegt wordt in dit dieet veel yoghurt gegeten. Het kan zo ingrijpend worden als u zelf wil. Hoe meer eten u vervangt door yoghurt, hoe minder calorieën u binnen krijgt. Het “handige” van yoghurt is dat het weinig calorieën bevat in verhouding met het volume. Door yoghurt te eten stilt u dus wel de honger, terwijl u weinig calorieën binnenkrijgt. Op deze website staat ook een variant van het yoghurt dieet. Het is niet per se een crash dieet dat we beschrijven. We leggen in het artikel uit welke positieve effecten yoghurt kan hebben op de gezondheid. En, in tegenstelling tot de meeste crash diëten, gelden die ook voor op de lange termijn.
  • Cambridge dieet – Dit dieet bevat 800 of 500 kilocalorieën en is dus wel een heel ingrijpend dieet. De reden dat we die beschrijven is simpelweg omdat het een zodanig populair dieet is. Veel mensen maken er gebruik van, omdat het heel makkelijk is om te volgen. Bijna alle onderdelen zijn in de supermarkt te koop, waardoor u zelf nauwelijks maaltijden hoeft te bereiden.
  • Soepdieet – Dit dieet lijkt een beetje op het yoghurt dieet. Ook hierbij kunt u zelf bepalen hoe ingrijpend u het wil maken. We hebben op deze website gekozen voor een variant van het soepdieet, namelijk het koolsoep dieet. Dat hebben we gedaan omdat koolsoep in het bijzonder veel gunstige effecten op de gezondheid heeft. U kunt dus ook simpelweg wat vaker koolsoep eten. Als u toch op zoek bent naar een crash dieet, is het verstandig om voor het koolsoep dieet te kiezen omdat het ook veel gunstige effecten heeft.
  • Shake dieet – Dit is net als het cambridge dieet een enorm makkelijke manier van afvallen. De shakes zijn handig om mee te nemen en zijn vaak nog lekker ook. Omdat het een ingrijpend dieet is net als alle andere crash diëten, moet u natuurlijk wel oppassen dat u het niet overdrijft.

    Crash ervaring

“Vorig jaar september ben ik getrouwd. Ongeveer een maand voor die datum heb ik een trouwjurk op maat laten maken. Ik wilde er zeker van zijn dat hij me precies paste. Twee weken voor de bruiloft paste ik de jurk nog eens, en tot mijn schrik was hij een stuk krapper geworden. Door alle stress van het plannen van de bruiloft, was ik ongemerkt een paar kilo aangekomen. Een slechtere timing was niet mogelijk geweest. Op de mooiste dag van mijn leven wilde ik natuurlijk ook mooi zijn! Toen ben ik gaan kijken naar mogelijkheden om snel af te vallen. Als snel las ik dingen over bepaalde diëten waarbij ik extreem snel kon afvallen. Eerst kon ik niet geloven dat het echt zo snel kon. Toen ben ik beter gaan kijken, en kwam ik achter de nadelen van zulke crash diëten. Ik heb besloten die voor lief te nemen, omdat ik het belangrijker vond er mooi uit te zien op mijn trouwdag. Anderhalve week voor de bruiloft ben ik begonnen met het cambridge 500 dieet, een van de zwaarste diëten die er zijn. In anderhalve week ben ik toen zeven kilo afgevallen, dat was zelfs boven mijn streefgewicht. Op de bruiloft voelde ik me een stuk zelfverzekerder en ik heb er geen spijt van dat ik een crash dieet gevolgd heb. In de toekomst zal ik het niet meer doen, behalve als er weer zo veel op het spel staat. In de maand na de bruiloft ben ik tien kilo aangekomen, dus in totaal heeft het crash dieet met drie kilo zwaarder gemaakt. Hoewel ik geen spijt heb, zou ik zulke diëten in de meeste gevallen niet aanraden.”

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Current day month ye@r *