Caveman dieet

 

Terug Naar de Oertijd met het Caveman Dieet

Het caveman dieet, de naam zegt het al, gaat terug naar de oertijd. Alle voordelen van vroeger worden in het caveman dieet benut, de nadelen verwijderd. Wordt zo fit als een holbewoner met het caveman dieet!

Wat is het caveman dieet?


De naam zegt het al. Het uitgangspunt van dit dieet is om te eten als vroeger. Met alle vooruitgang die onze tijd heeft gebracht, zijn ook veel problemen gekomen. Denk aan overgewicht, of een instabiel gewicht. De eerste mensen hadden daar geen last van. Door de manier waarop zij aten bleven zij op een gezond en stabiel gewicht. U kunt dat ook bereiken met het caveman dieet. De mensheid bestaat al zo’n 100.000 jaar. Al die tijd is onze spijsvertering weinig veranderd, maar ons voedingspatroon wel. Door te eten als vroeger, als een caveman, gebruikt u uw spijsvertering waar hij voor bedoeld is. Als u alle grof bewerkte producten niet gebruikt, zal u al snel verschil merken. U zal u gezonder voelen, meer energie hebben en het mooiste van alles: U zal afvallen! Niet zo enthousiast over het caveman dieet? Wees niet bang, er zijn meerdere manieren waarop u snel veel gewicht kan verliezen:

Het caveman dieet gaat er vanuit dat voeding zoals we die duizenden jaren geleden aten, de juiste voeding is. Ons lichaam is niet gebouwd op veel van de producten die we dagelijks eten. De eerste soort mensen waren jagers en verzamelaars. Daarna begon de mens vooruitgang te boeken, vooral op sociaal gebied. De spijsvertering bleef achter. Over het algemeen geldt, dat wanneer iets niet dodelijk is, het zal blijven bestaan in de evolutie. Zelfs met de spijsvertering die we nu hebben, zijn we in staat ons voort te planten. Evolutionair gezien geen probleem dus. Onlangs is het caveman dieet onderzocht door een groep wetenschappers. Er bleek dat het caveman dieet zeer goede invloed heeft op de gezondheid. Met dit dieet kunt u gemakkelijk afvallen, maar het helpt ook bij gebrek aan vitaliteit en energie.

Hoe werkt het caveman dieet?

De vraag die u uzelf moet stellen is: was dit voedsel verkrijgbaar in de steentijd? Als u denkt dat het antwoord op de vraag ja is, past het in het caveman dieet. Het caveman dieet bestaat voornamelijk uit: vis, eieren, vlees, fruit, groenten, zaden, noten en water. U mag water ook vervangen door kruidenthee of andere natuurlijk theesoorten. Zodra men vuur kon maken, kon men thee maken. Verder zijn er een aantal “regels” waaraan u zich moet houden tijdens het caveman dieet. Als u alle regels volgt, zal u optimaal afvallen.

  • Eet in plaats van drie maaltijden per dag zes maaltijden per dag. Elke keer dat u eet, wordt uw spijsvertering aan het werk gezet. Op deze manier is de spijsvertering de hele dag aan het werk, en zult u meer vet verbranden. 
  • Die zes maaltijden mogen niet de lang van elkaar gegeten worden. In het caveman dieet is het belangrijk dat er snel achter elkaar gegeten wordt. Zorg dus dat u minimaal elke drie à vier uur een maaltijd, of in ieder geval een snack eet.
  • Als u honger heeft, eet u natuurlijk meer dan wanneer u geen honger heeft. Tijdens het caveman dieet is het verstandig telkens te eten voordat u honger heeft. Daardoor zal u niet snel overmatig eten en valt u meer af.
  • Maaltijden met veel koolhydraten bevatten de meeste energie. In de oertijd was het moeilijk aan een koolhydraatrijke maaltijd te komen. Eet dus niet meer dan twee koolhydraatrijke maaltijden per dag en eet ze niet achter elkaar. Dat stimuleert ook nog eens de vetverbranding.
  • Tijdens het caveman dieet moet u per dag minimaal drie liter water per dag drinken. Vroeger was water betrekkelijk schaars. Als er water was, werd er veel van gedronken, voor het geval er een tijd van droogte aankwam.
  • Vroeger moest er gejaagd worden om eten te krijgen. Nu is dat gelukkig niet meer zo. Om de energie die daar in ging zitten te simuleren, moet u tijdens het caveman dieet drie keer per week een half uur sporten.
  • Het wordt aangeraden een dagboekje bij te houden waarin u noteert wat u heeft gegeven. De grotmensen deden dat natuurlijk niet, maar het helpt u wel met het controleren van wat u eet.
  • Bij het caveman dieet moet u zo weinig mogelijk suikers eten. De suikers die men vroeger binnenkreeg zaten voornamelijk in fruit. Alle andere suikers zijn in principe overbodig.
  • Vervang water met groene thee. Het drinken van kruidenthee is sterk aan te raden, het zorgt ervoor dat u ontspant, en maakt het makkelijker aan de drie liter te komen die u per dag moet drinken.
  • In veel diëten worden vruchtensappen geaccepteerd. Ze zijn echter niet zo gezond, en al helemaal niet zo natuurlijk, als iedereen denkt. In het caveman dieet kunt u deze dus beter vermijden.
  • De gouden regel bij het caveman dieet is dat als u denkt dat iets niet natuurlijk is, u het beter niet kunt nemen. Houdt u daaraan, en maak zo weinig mogelijk uitzonderingen. De resultaten zullen u positief verrassen en u zult kilo’s afvallen!

Waarom het caveman dieet?

In de oertijd werd er voornamelijk vlees en vis gegeten. Onze spijsvertering is daar dan ook op aangepast. Het is opvallend dat het grootste deel van ons moderne menu bestaat uit granen (brood, aardappel, pasta, etc.). Vroeger zaten die granen niet in het eetpatroon van de mens. Jagers en verzamelaars trokken rond en hadden zodoende geen tijd om granen te verbouwen. Consequentie daarvan was, dat het hoofdbestanddeel van het dieet niet vegetarisch was. Pas toen groepen van mensen groter werden, konden zij het zich permitteren om op een plek te blijven, en granen te verbouwen. Uit overleveringen van die oude beschavingen blijkt dat er enorm veel problemen met gezondheid ontstonden door het consumeren van die graanproducten. Inmiddels kunnen we wel zeggen dat de mens een soort van immuniteit heeft opgebouwd hiervoor. Desondanks heeft het zeker geen positieve werking op de gezondheid om graanproducten te eten. Tijdens het caveman dieet zijn granen dan ook niet toegestaan. Granen zijn om een aantal redenen slecht:

  • In granen zitten weinig of geen vitaminen. Er zitten bijna alleen vezels in, die niet noodzakelijk zijn voor de mens. 
  • Granen zijn zuurvormend. De hogere zuurgraad moet door het lichaam gecompenseerd worden. Een van de gevolgen daarvan is dat het de vetverbranding vertraagt.
  • Ze bevatten nauwelijks de goedaardige omega 3 vetten zie bijvoorbeeld veel in vis zit, maar vooral ongezonde vetten als omega 6.

We halen onze energie ui veel andere producten dan vroeger. Nu wordt aangeraden ongeveer tweederde van de energie uit koolhydraten te halen, maar tijden geleden was dat een heel ander verhaal. Het caveman dieet raadt daarom het volgende aan:

  • 30% van energie moet komen uit koolhydraten.
  • 30% van energie moet komen uit eiwitten.
  • 40% van energie moet komen uit vetten.

De vetten die hierboven genoemd worden, zijn goedaardige vetten. Ze zitten vooral in vlees en vis. Vetten die in de moderne tijd vooral voorkomen, worden direct als vet opgeslagen in het lichaam. Deze vetten worden vooral gebruikt om energie uit te putten en hebben een positief effect op de vetverbranding.

Caveman dieet geen crashdieet

Een crashdieet is een dieet waarin je plotseling te weinig voedingsstoffen binnenkrijgt. Daardoor zal je veel afvallen. Als u echter stopt met het crashdieet, zullen alle kilo’s er weer aan komen. Bij het caveman dieet is dat een ander verhaal. Bij dit dieet krijgt u genoeg voedingsstoffen binnen. Zelfs als u het caveman dieet maar voor korte tijd zou volgen, zou u geen terugval meemaken. Bij veel mensen bevalt het caveman dieet zo goed, dat het niet meer een dieet, maar een levenswijze wordt. En waarom ook niet? Het is gezonder, veel mensen vinden het lekkerder, en u zal erdoor afvallen!

Het is soms moeilijk ervoor te zorgen geen maaltijd te missen in het caveman dieet. We raden daarom aan elke avond te bedenken wat u de volgende dag gaat eten. Daardoor hoeft u niet halsoverkop iets te bedenken en zal u niet uit wanhoop toch verkeerde voeding consumeren.

Beginnen met het caveman dieet

Voordat u begint met het caveman dieet, wordt het aangeraden zoveel mogelijk gedragingen, toestanden en voedingsmiddelen die niet uit de oertijd stammen te verwijderen uit uw leven. Natuurlijk kan dit niet volledig gebeuren, kijk hoe ver u hiermee komt. Als de onnatuurlijke dingen heeft geëlimineerd, bent u praktisch klaar. Uit veel meer bestaat het caveman dieet namelijk niet. We hebben hier op een rijtje gezet welke stappen u moet nemen om het caveman dieet te volgen en succesvol af te vallen.

  • Stop met het eten van graanproducten en zoete producten. Dit is stap één van het caveman dieet, maar wel de moeilijkste stap voor het gros van de mensen. Maar als u zeker weet dat u wil afvallen, of u leven wilt beteren, zal het u lukken om door te zetten. Hoe gezonder u bij aanvang van het caveman dieet bent, hoe groter de kans dat u hierin slaagt. 
  • Stop met het drinken van zuivel. In de oertijd was domesticatie nog niet in gang gezet, dus was het niet mogelijk zuivelproducten te maken. In zuivelproducten zit een grote hoeveelheid vet, dus ook buiten het caveman dieet wordt zuivel afgeraden als u wila fvallen.
  • Stop met het consumeren van vetten die te vinden zijn in vetten en oliën. Denk hierbij aan boter, braadboter, etc.  Voor het bakken van uw vlees kunt u het best een lichte olie, zoals zonnebloemolie gebruiken. Toegegeven, ook de oermensen hadden die olie nog niet, maar door de minimale hoeveelheid ingrediënten kan het geen kwaad deze te gebruiken tijdens het caveman dieet.
  • Stop met het eten van alle peulen en bonen. In veel diëten worden bonen nog  toegestaan, maar niet tijdens het caveman dieet. Omdat jagers en verzamelaars rondreisden, konden zij geen bonen verbouwen. Die zaten dus niet in uw dieet, en vanaf nu ook niet meer in uw dieet.
  • Stop met inactiviteit. Mensen in de oertijd waren altijd bezig, behalve als ze sliepen. Als ze tijd over hadden, gingen ze ,meer eten zoeken, de buurt verkennen enzovoorts. Bij de manier van leven van nu is het, om af te vallen, nodig om te sporten. In die tijd niet, omdat ze de hele dag met dingen bezig zijn. Ga zo veel mogelijk met de fiets of te voet. Bij het caveman dieet moet u zo weinig mogelijk nietsdoen.
  • Stop met het lange lichamelijke activiteiten. In de oertijd ging men echt niet een uur hardlopen. Zodra de jacht klaar was, stopten ze. De duursportactiviteiten zoals de crosstrainer, hardlopen en fietsen zijn dus niet verenigbaar met het caveman dieet.
  • Creëer een regelmatig ritme. Ga vroeg slapen en sta vroeg op, voor zover dit mogelijk is met uw werk en gezin. U heeft in ieder geval minimaal acht uur slaap nodig. Maak u kamer donker en zorg ervoor dat u niet in aanraking komt met fel licht na zonsondergang. Dit verstoort uw biologische klok.

Als u bovenstaande punten allemaal heeft voltooid, bent u op de goede weg. Maar helaas voor u is dit niet alles van het caveman dieet. Tegen deze tijd heeft u een hoop verwijderd uit uw dieet. Het is wel noodzakelijk dat u daarvoor in de plaats iets terugplaatst, anders heeft u slechts een leegte in uw eetpatroon. Hieronder wederom wat punten die u moet volgen om succesvol te zijn in afvallen met het caveman dieet.

  • Ga leven als iemand in de oertijd. Selecteer de ingrediënten die u voor een bepaalde maaltijd gaat gebruiken, en maak hier iets van wat u lekker vindt. U zal genieten van de maaltijd, terwijl deze zeker gezond is. 
  • Ga “sporten” als iemand in de oertijd. Doe elke dag een beetje meer en vermijdt de inactiviteit. Ga zoveel mogelijk te voet, met de fiets, of over de trap. Die kleine aanpassingen maken vaak het grootste verschil.

Hoewel het caveman dieet veel verschilt van andere diëten, komt het dus op hetzelfde neer. Verander je eetpatroon en verander je beweging. De meeste diëten roepen aan tot minder eten en meer bewegen. Het prettige van het caveman dieet is juist dat u niet minder hoeft te eten. Integendeel, u mag zes maaltijden per dag verorberen. De meeste mensen geven aan dat ze zijn gestopt met een dieet omdat ze te erge trek hadden in stevig voedsel. Bij het caveman dieet is dat niet van toepassing. U eet heerlijk en veel, maar toch zal u afvallen!

Conclusie over het caveman dieet

Hoewel bovengenoemde voordelen van het eten in het caveman patroon een groot voordeel zijn, is het een van de moeilijkere diëten. Oorzaak hiervan is dat het niet alleen gaat om kleine aanpassingen in het eetpatroon, maar om grote aanpassingen in de gehele levensstijl. Het caveman dieet is voor iedereen geschikt die gezonder wil worden. Een motief kan zijn dat u wil afvallen met het caveman dieet, of dat u simpelweg meer energie wil hebben. Wat de motieven ook zijn, als ze sterk genoeg zijn zal u slagen in het caveman dieet!

Probeer ook appelazijn toe te voegen aan uw dieet om af te vallen!

13 Comments

    • Hoi Malou!
      Het woord “betrekkelijk” staat synoniem aan het woord “relatief”. Een kloppende herformulering zou dus zijn: “Vroeger was water relatief schaars”. Ik denk dat we het er allemaal over eens zijn dat het makkelijker is om de kraan open te draaien dan om naar een beek te lopen (als je al water kan vinden) en ook nog voor gevaar moet oppassen.

  1. Opzich lijkt het mij wel een gezond dieet, alleen 3 liter water lijkt mij een beetje veel op een dag, zoals hier bovenstaand, ze moesten veel in een keer drinken . Probeer maar eens 3 liter water in een keer op te drinken, kleine kans dat je het overleefd..

    Zonnebloem olie zou ik afraden vanwege de giftige stoffen die kunnen vrijkomen bij verhitting, dan is olijfolie een stuk gezonder.

    Waar de cavemannen vroeger ook last van hadden was het verschil van zomer en winter, hier wordt verder niet op gelet. Is dit verder geen belangrijk aspect?

    Ook heb ik verschillende studies gelezen dat het helemaal niks uitmaakt hoe vaak je eet per dag als je maar aan je voedingsstoffen en energie komt..

    • Hoi Remco,

      Het is inderdaad niet de bedoeling elke dag in een keer drie liter water te drinken! Volgens de Journal of Clinical Endocrinology and Metabolism stimuleert water de stofwisseling. Bij het drinken van genoeg water neemt de stofwisseling tot 30% toe. Ook reactiesnelheid en andere functies worden gestimuleerd.

      Wat betreft het verschil tussen zomer en winter: Voedingsstoffen zijn nu altijd beschikbaar, terwijl dat vroeger niet nodig was. Winterse groenten zullen niet ongezonder worden in de zomer, dus het is niet nodig om daar rekening mee te houden. Zeker als je dit dieet voor kortere tijd volgt is het niet nodig. Het doel van het dieet is niet om als een oermens te leven, maar de voordelen van het voedsel van oermensen te benutten. Als het je leuk lijkt om je hele voedingspatroon aan dat van de “cavemen” aan te passen kan dat natuurlijk, maar voor de werking van het dieet op zich is het minder van belang.

      Dankjewel voor je reactie, we vinden het altijd fijn als mensen opmerkingen/aanmerkingen hebben, op die manier kunnen we onduidelijkheid verhelpen en onze website blijven verbeteren!

  2. Ik wil hier erg graag mee beginnen, maar vindt het moeilijk de koolhydraten te scheiden.

    Heb je ook dag voorbeelden qua eten?

    • Hoi Angela!
      We hebben helaas geen dagprogramma voor maaltijden gemaakt, dat is wellicht een goed idee voor een toevoeging!
      Wat betreft groenten zijn aardappelen en soja rijk aan koolhydraten.
      Een aantal koolhydraatarme groenten zijn:
      Asperge, courgette, biet, aubergine, erwten, champignons, peulen, kool, paprika, spinazie, spruiten, sla, witlof, wortel en ui.
      Vlees bevat het minst koolhydraten als het onbewerkt vlees is.
      Zuivelproducten die minder koolhydraten zijn:
      ei, zelfgemaakte yoghurt, roomboter zonder toevoegingen. En voor de kazen: beperk je tot brie, camembert, edammer kaas en goudse kaas.
      Bijna alle fruitsoorten kunnen, maar als bananen teveel gerijpt zijn bevatten ze koolhydraten. Als je daarover twijfelt kan je dus beter andere soorten fruit dan bananen eten.
      Hopelijk ben je zo geholpen!

  3. Bedankt voor je antwoord terug.

    Ikzelf en denk wel meerdere zouden erg geholpen zijn met voorbeelden..
    Avond dat lukt wel, maar ontbijt en lunch worstel ik erg mee ook vooral om genoeg mee te nemen naar een energie vretende baan….

    En zelfgemaakte yoghurt?

    • Ha Angela,
      Goede vraag, het ontbijt is ook de belangrijkste maaltijd van de dag. Als je stevig ontbijt blijft je stofwisseling de rest van de dag op gang waardoor je meer vet verbrandt!
      Een voorbeeld van een goed ontbijt is een omelet met groenten uit het eerder genoemde lijstje. Ook zijn (volkoren) crackers met gekookt ei een goede optie.
      Als lunch is een salade met noten en fruit misschien idee. Als je bang bent dat je niet genoeg binnen krijgt kan je gewoon veel noten toevoegen. Ook een salade van tonijn kan heel goed. Voor de afwisseling kan je ook als lunch crackers met tonijn eten natuurlijk.
      Dat laatste is een grote favoriet van mij zelf, omdat ik het gewoon heel lekker vind!
      Als je meer wil weten hoor ik het graag, ik zal deze informatie binnenkort toevoegen aan het artikel, bedankt hiervoor!

  4. Hallo mensen,Ik heb een paar vrgean.Mag je als ontbijt of lunch ook een weight-care shake?En hoe zit dat met alcohol, mag je een biertje of een roseetje?Ik twijfel of ik ermee zal beginnen, ben al een paar weken aan het opletten wat we eten, geen aardappels, veel groente en water drinken.Dit weekend toch een paar biertjes op.

  5. Ik doe dit dieet nu voor de 2e keer. 6 kilo kwijt in een week. En vreet me de schompes! Door jarenlang trainen en overeten van eiwitten heb ik wel veel spiermassa.. dus kan wel wat missen.

    Simpelweg je dagelijkse dingen nalopen. Ik dronk de laatste tijd 2 liter cola per dag en at weer teveel brood en veeeel te veel eiwit.

    Cola eruit. Water erin. Ik pers veel fruitsappen uit en blend dit weer met ander fruit en groentes.
    Brood eruit bananen erin.
    Vet vlees eruit. Vlees en noten erin voor de eiwitten.
    Eiwitshakes met eiwitten gewonnen uit koemelk eruit! Want dat is ook niet goed voor je! Eiwitten via noten en vis.

    Vooral de energie is weer terug. Ik had wel hoofdpijn en afkickverschijnselen de eerste dagen. Paar jaar geleden ook al trouwens. Maar ff doorbijten en de energie stroomt je tegemoed. Ik sport nu ook weer 2 x per dag. 1 x kracht en 1 x vechtsport.

    Kilos vliegen er weer af en de energie vliegt er elke dag bij.

    Ik zeg doen!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Current day month ye@r *