Dieet

Dieet

Een manier om af te vallen is door het volgen van een dieet. Hier leest u welke diëten het meest effectief zijn en wat de voor- en nadelen van veel diëten zijn.

Wat is een dieet


Een dieet is niets meer dan een voedingsvoorschrift. Maar meestal als mensen het hierover hebben, doelen zij op een manier van afvallen, namelijk door minder te eten. U valt af door meer calorieën te verbranden, of door minder calorieën binnen te krijgen. Voor die tweede manier kan een dieet goed van pas komen. Heel veel mensen maken er dan ook gebruik van, zeker als ze snel willen afslanken. Onder aan deze pagina vindt u links naar de diëten waarover informatie te vinden is op deze website.

Waarom een dieet


De hoofdreden dat mensen zich houden aan zo’n leefregel is  bijna altijd dat zij willen afvallen. Er zijn natuurlijk uitzonderingen van mensen die lijnen omdat ze kampen met ondergewicht, maar die komen veel minder voor dan mensen met overgewicht.
Om te vermageren moet de keuze tussen minder eten of sporten gemaakt worden. Het ligt erg aan de persoon in kwestie welke van deze twee makkelijker is. Veel mensen vinden het makkelijker om zich aan een bepaald eetpatroon te houden dan zich daadwerkelijk in te spannen. Een reden om te lijnen kan dus zijn dat het makkelijker is.
Een andere reden om te kiezen voor het volgen van een dieet is dat het nauwelijks meer tijd kost dan door te gaan met het eetpatroon dat aanvankelijk werd gevolgd.

Crash diëten en “normale diëten”

Alle diëten zijn gericht op snel afvallen, maar sommige diëten gaan hier nog net een stapje verder in; crash diëten. Deze dieetsoorten zijn zo ingrijpend dat wanneer u deze voor langere tijd volgt, u een tekort aan voedingsstoffen opbouwt. U kunt ze dan ook beter niet gebruiken behalve als u hier echt een goede reden voor hebt. Alle voordelen en nadelen van crash diëten vindt u in ons artikel over het crash dieet.

Soorten diëten

Op echt-afvallen.nl staan een aantal diëten die u uit kunt proberen. Ze helpen allemaal bij het afslanken, en de een werkt nog beter dan de andere. Hieronder een lijstje met diëten die op deze site te vinden zijn. We hebben bij elk een korte beschrijving gezet, zodat het voor u makkelijker wordt om vanaf hier te selecteren.

Shake dieet 

Dit dieet is een erg populaire. Veel van de shakes zijn in de supermarkt verkrijgbaar. Fabrikanten kunnen dus veel verdienen aan deze manier van afvallen. Vandaar dat er veel verschillende varianten op de markt zijn. Een voordeel is dus dat er veel keuze is.
Een ander voordeel is dat het niet moeilijk is om met shakes af te vallen. In één shake zit vaak net zo veel energie als in een volwaardige maaltijd, waardoor u weinig honger zal hebben. Het verschil met een hele maaltijd is dat de voedingsstoffen die erin zitten gezonder zijn.
Nadelig aan afslanken met maaltijdshakes is dat het erg duur kan zijn in vergelijking met het koken van maaltijden. Daarnaast vinden veel mensen het vervelend om shakes te drinken in gezelschap.

Citroendieet

Afvallen met de citroenkuur kan op twee manieren. U kunt een groot deel van de voedingsstoffen die u binnenkrijgt vervangen door citroensap. Maar u kunt er ook voor kiezen citroensap te gebruiken als toevoeging aan uw bestaande dieet. In beide gevallen is het zeer goed mogelijk om af te vallen.
Citroenen zijn gezond omdat ze de vetverbranding op gang brengen. Als u citroenen gegeten heeft kan u daarna meer calorieën binnenkrijgen zonder aan te komen. Als u in plaats daarvan na het eten van een citroen hetzelfde eet, valt u dus af. Verder zitten er enorm veel antioxidanten in citroensap. Die zorgen er voor dat u minder snel veroudert en ze verlagen het risico op verschillende vormen van kanker.
Als u op zoek bent naar een manier om veel kilo’s kwijt te raken in korte tijd, raden we het aan om de citroenkuur te proberen. Dat is een van de crash diëten die hierboven ook al genoemd werden. Misschien wil u liever op de lange termijn vermageren en uw leefstijl gezonder maken. In dat geval is het misschien verstandiger om kleine hoeveelheden citrus toe te voegen aan de maaltijden. Bijvoorbeeld over een salade, of over de vlees of vis.

Caveman dieet

Het caveman dieet is een heel interessant dieet. Het gaat terug naar de manier waarop de oermensen aten. Het idee hier achter is dat de spijsvertering minder snel is ontwikkeld dan ons eetpatroon. Volgens de aanhangers van deze theorie is onze spijsvertering niet bestand tegen bepaalde voedingsstoffen die we veel eten.
Een voorbeeld van die voedingsstoffen zijn veel graansoorten. In de oertijd bestonden geen boeren, dus brood of pasta konden niet gebakken worden. Hoofdbestanddelen van het caveman dieet zijn vooral vlees, vruchten, noten etc.
Als dit producten zijn die u lekker vindt, is dit dieet een grote aanrader voor u. U kunt dan zonder veel moeite afvallen, omdat u dan toch vooral datgene wat u lekker vindt eet. Belangrijk om te weten is dat dit geen crash dieet is. In principe is het mogelijk om zo veel te eten als u wilt. Het idee hier achter is dat de voedingsstoffen binnen dit eetpatroon toch niet dik maken. Tot op zekere hoogte is dit waar, tenzij u natuurlijk extreem overmatig gaat eten.

South beach dieet

Het south beach dieet wordt vaak het sterrendieet of het “hollywood dieet” genoemd. Dat komt doordat heel veel beroemde sterren dit dieet gevolgd hebben. Het is veel in de media geweest, met zowel positieve als negatieve verhalen.
Het grootste pluspunt aan dit dieet is dat u er meer energie van krijgt. Meestal maakt diëten moe door een tekort aan voedingsstoffen. Het south beach dieet daarentegen, verbiedt zoete tussendoortjes. Die geven op de korte termijn energie, maar na een paar uur krijgt u er een dip van. Door geen suiker te eten is het gemiddelde energieniveau gedurende de dag dus hoger.
Toch heeft het dieet ook een belangrijk minpunt. De bij-effecten zijn namelijk niet altijd even prettig. Na een aantal dagen kunt u last krijgen van zware hoofdpijn en/of misselijkheid. Als dit het geval is raden wij uiteraard aan om uw arts te raadplegen.

Cambridge dieet

Het cambridge dieet is “uitgevonden” door een professor uit cambridge, vandaar de naam. Het is een enorm zwaar crash dieet. Er zijn twee officiele varianten op: Het cambridge 500- en het cambridge 800 dieet. Die getallen staan voor het aantal dagelijks toegestande kilocalorieën. De 500 variant is dan ook een stuk zwaarder dan de 800 variant.
Het dieet bestaat uit een aantal vaste voedingsmiddelen die in de supermarkt te koop zijn. Van tevoren staat al precies vast welke dit zijn. Aan de ene kant is dit positief omdat het daardoor makkelijker is de voorschriften precies na te komen. Aan de andere kant is het negatief omdat het minder leuk is dan wanneer u ook zelf wat inbreng kunt hebben.
Het belangrijkste nadeel van dit dieet is dat het erg duur kan zijn. De maaltijden zijn tot in de puntjes bereid van tevoren, en daar zit nu eenmaal een prijskaartje aan. Als geld niet een grote rol speelt is het echter een hele aanrader, omdat van tevoren al vast staat dat u gaat afvallen, alleen nog niet hoeveel.

Groene thee dieet

Dit is een ander soort manier om af te vallen dan voorgaande diëten. Het vermageren met groene thee is niet zozeer een voedingsvoorschrift, maar meer een toevoeging op uw vaste voedingspatroon.
Dat komt doordat groene thee een aantal belangrijke effecten hebben die gunstig werken bij het afvallen. Een daarvan is dat groene thee de vetverbranding stimuleert door de stofwisseling op gang te brengen. U zal meer calorieën verbranden zonder dat het enige moeite zal kosten, erg handig natuurlijk.
Een ander voordeel is een wat minder bekende. De meeste calorieën die mensen op een dag binnen krijgen komen uit tussendoortjes en frisdranken. Door groene thee te drinken zal u minder dorst hebben, en dus minder snel naar een glaasje frisdrank grijpen. U pakt dan niet alleen de gunstige effecten van de groene thee mee, u bespaart ook nog eens de loze calorieën die anders via de frisdrank binnen gekomen waren.
Behalve dat groene thee goed is bij het vermageren, is het ook nog eens erg goed voor een soepele en gezonde huid. Het heeft weinig met afslanken te maken, maar kan wel een extra motivatie zijn op de moeilijke momenten van het afvallen!

Appelazijn dieet

Het afvallen met appelazijn is niet veel anders dan het afvallen met citroensap (zie hierboven). Het is mogelijk om veel appelazijn te nemen om snel af te vallen, maar u kunt ook appelazijn in kleine hoeveelheden toevoegen aan maaltijden. Bij de eerste manier zal u snel afvallen, omdat u dan veel minder calorieën binnen krijgt dan eerst. Bij de tweede manier zal u ook afvallen, maar veel minder snel, omdat het eerder de vetverbranding aanpakt dat het aantal calorieën dat u binnenkrijgt.
Een reden om voor appelazijn als toevoeging op uw dieet te kiezen, is dat appelazijn in grote hoeveelheden nadelige effecten kan hebben.

Koolsoepdieet

Afvallen met koolsoep is een hele prettige manier van afvallen. Koolsoep is enorm lekker, en als er ingrediënten in zitten die u niet lekker vindt, kunt u die gewoon vervangen voor andere ingrediënten (behalve de koolsoep zelf natuurlijk).
De naam suggereert een dieet dat alleen bestaat uit koolsoep, maar gelukkig is dat niet waar. Ook fruit, groente, vlees en vis zijn tot op zekere hoogte toegestaan. De koolsoep, het fruit en de groente mogen onbeperkt gegeten worden. Voor alle andere voedingsmiddelen zijn bepaalde maximum hoeveelheden vastgesteld. Die hoeveelheden kunt u lezen in het oorspronkelijke artikel. Belangrijk om te weten is dat het koolsoepdieet niet langer dan een week gevolgd moet worden. Het kan dan slechte effecten op uw lichaam hebben. Als u koolsoep slechts gebruikt als toevoeging op uw oorspronkelijke eetpatroon kunt u het natuurlijk langer doen. Zodra u negatieve effecten ervaart is het belangrijk snel uw arts te raadplegen.

Spiritueel afvallen

De meeste mensen volgen een dieet omdat ze willen afvallen. Maar dat is niet voor iedereen de (hoofd)reden. Onlangs is er door de publieke omroep de documentaire “rauw” uitgezonden. De documentaire ging over een vrouw en haar zoon die alleen onbewerkt voedsel aten. Bakken, braden, koken, allemaal niet toegestaan. Ze deden dit omdat ze erin geloofden dan het lichaam dat niet aan kan. Het gaat zelfs nog een stukje verder dan het hierboven beschreven caveman dieet. Zowel de moeder als de zoon waren broodmager, maar of dat aan het dieet toe te schrijven is, is natuurlijk niet te bewijzen.

Een andere reden om een dieet te volgen is bijvoorbeeld om het lichaam te reinigen. Er zijn mensen die twee dagen of langer alleen maar wortel eten, omdat de darmen dan niets anders dan sporen van wortel zouden bevatten. Of het werkt is niet duidelijk, maar mensen zeggen dat ze zich er energieker van voelen.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Current day month ye@r *