Cardio Afvallen

Efficiënt Afvallen Met Cardio

Is het makkelijker om af te vallen met cardio of met krachttraining? Hoe vaak moet je minimaal sporten om te kunnen afvallen? De antwoorden op deze vragen en veel meer vindt u hier!

Wat is uw doel?


Voordat u zomaar begint met sporten, moet u zichzelf afvragen waarom u dat gaat doen. Waarschijnlijk wilt u vet kwijtraken, voor esthetische reden of voor een betere conditie. Maar het kan ook zijn dat u gaat sporten voor uw gezondheid, alles is mogelijk. Bij de betere sportscholen krijgt u aan het begin een intake gesprek. Ze stellen hier dezelfde vraag: Waarom gaat u sporten?

Hoe bereikt u uw doel?

Voor elk doel zijn er natuurlijk andere methoden. Als u sterker wil worden, ligt het voor de hand dat u focust op krachttraining. Als u een betere conditie wil, zal u waarschijnlijk meer tijd aan cardio besteden. Veel mensen denken dat cardio alleen genoeg is om veel af te vallen. En natuurlijk is dat ook mogelijk, maar het kan een stuk effectiever. Spieren verbranden 24 uur per dag calorieën. Of u nou slaapt of aan het werk bent, ze blijven vet verbranden. Het is daarom verstandig om ook wat spieren op te bouwen.
Als u op dieet bent en daarnaast niet sport, verliest u per kilo vet ook ongeveer een kilo aan spieren. U verliest dus wel gewicht, maar ondertussen ook spieren. Dat zorgt ervoor dat u minder calorieën nodig zal hebben. Wanneer u stopt met het dieet en weer teruggaat naar uw oude eetpatroon zal u daarom aankomen, u heeft immers minder calorieën nodig. Het is dus belangrijk om in ieder geval geen spiermassa te verliezen. U kunt dit op twee manieren voorkomen:

Twee manieren om spierverlies te voorkomen.


  1. Blijf voedzaam eten. Zolang u genoeg voedingsstoffen binnenkrijgt zullen uw spieren blijven bestaan. Zorg voor voldoende eiwitten, de belangrijkste voedingsstof voor spieren.
  2. Blijf sporten. Door te sporten bouwt u nieuwe spieren op. Door te blijven sporten zullen er nieuwe spieren aangemaakt worden, zelfs als u daarvoor een dieet heeft gehad.

Uiteraard is het het beste om deze twee te combineren. Voedzaam eten en sporten. Zolang het eten niet te vet is, kunt u best veel blijven eten. U verbrandt de calorieën toch weer door te sporten.

Cardio of krachttraining?

Dan nu de hamvraag: Is afvallen effectiever met krachttraining of met cardio? Helaas is er geen eenzijdig antwoord te geven op deze vraag. Het meest effectieve is ook weer om deze twee te combineren. Hieronder even de kenmerken van deze twee op een rijtje.

  • Cardio. Cardio is eigenlijk het trainen van de conditie. Cardio komt uit het latijn en betekent hart. U zorgt ervoor dat het hart beter wordt in het rondpompen van voldoende bloed. Cardio verbrandt het meeste calorieën. Als u puur veel calorieën of vet wil verbranden is cardio dus een aanrader.
  • Krachttraining. Krachttraining is het trainen van spieren. Zoals eerder genoemd, verbranden spieren altijd calorieën, wat u ook doet. Krachttraining verbrandt dus meer calorieën op de lange termijn.

Als u snel een paar kilo wilt afvallen voor een feestje, kunt u het best cardio doen. Als u op de lange termijn af wil vallen, is het verstandig om ook krachttraining te doen. Ook hier geldt: een combinatie van beiden is het best.

Hoe combineer je cardio met krachttraining?

Het meest simpele is om het af te wisselen. Eerst een half uur op de crosstrainer, daarna een rondje door het krachthonk. Het kan echter veel simpeler. De grootste spiergroep zijn de beenspieren. U kunt dus ook een vorm van cardio kiezen die de beenspieren traint. Dat kan op een aantal manieren. In de meeste sportschool kan je de weerstand van een cardio-apparaat instellen. Als je de weerstand hoog zet, zal je de beenspieren trainen. Je bouwt dan spieren op die altijd vet zullen verbranden voor u, terwijl u ook calorieën verbrandt door deze “investering” te doen. Ideaal dus!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Current day month ye@r *