Afvallen yoga

Afvallen op een ontspannen manier

Dat Yoga een goede manier is om tot rust te komen en stress te verlagen, is in de westerse wereld inmiddels algemeen bekend. Dat Yoga ook een zeer geschikte  manier is om af te vallen, nog niet. Daarom zullen wij u  in onderstaand artikel uitleggen hij u zo efficiënt mogelijk kunt afvallen door middel van yoga.

Wat is yoga?


Yoga ontstond ruim 3000 jaar geleden in India en is oorspronkelijk een Hindoeïstische denkwijze die ervoor zorgt dat u uw geest, uw lichaam en uw gevoel beheerst zodat u een eenwording met god bereikt. De vorm van yoga die in de westerse wereld voornamelijk bekend is, is Hatha Yoga. Dit is een sector van Yoga die bestaat uit oefeningen die als doel hebben om uw lichaam te beheersen. Hatha Yoga bestaat dan voornamelijk uit lichamelijke oefeningen. Hatha yoga wordt in het westen voornamelijk gebruikt om stress te verminderen, maar daarnaast heeft deze vorm van Yoga, wanneer correct toegepast, nog vele andere positieve effecten op het lichaam. Aangezien deze effecten minder bekend zijn, gaan wij u de manier uitleggen om hoe u kunt afvallen met yoga.

Waarom valt u af van Yoga?:

–          Yoga vergt fysieke inspanning

Tijdens de gemiddelde yoga-oefening verbrandt u gemiddeld 260 calorieën per uur. Dit komt doordat uw lichaam een uur lang inspanning levert. 260 calorieën staat ongeveer gelijk aan een wandeling van een uur. Toegegeven, er zijn efficiëntere manieren om calorieën te verbranden. Maar wanneer u kijkt naar alle andere positieve effecten die door Yoga optreden bij het afval-proces, zijn 260 calorieën zo gek nog niet. Wanneer u op korte termijn veel gewicht wilt verliezen, is Yoga dus niet de oplossing. Daarvoor verwijzen we u graag door naar het artikel crashdieet op onze site, onder het kopje dieet.

–          Yoga verlaagt stress

 De hoofdreden dat mensen aan Yoga beginnen is omdat het stress verlaagt. Het feit dat Yoga al meer dan 3000 jaar bestaat en wereldwijd nog steeds aan populariteit wint, is voor ons bewijs dat het ook echt helpt. Daarnaast zijn er talloze onderzoeken die aantonen dat Yoga de stress aanzienlijk verlaagt. Doordat Yoga stress-verlagend werkt, zorgt het er indirect ook voor dat u sneller afvalt. Vele mensen, en voornamelijk vrouwen ontwikkeling slechte gewoontes die optreden wanneer zij stress hebben. Denk hierbij aan het roken van een sigaret, het nuttigen van een glas wijn vroeg op de dag, maar zeker ook stresseten. Dit houdt in het eten van ongezond voedsel op het moment dat stress optreedt. Wanneer u minder stress heeft, zult u ook minder stresseten en daardoor afvallen door yoga.


–          Met Yoga kweekt u spierweefsel

 Door aan Yoga te doen traint u spieren op plekken die u met normale sporten of normale beweging gemiddeld zou ontwikkelen. Denk hierbij aan rugspieren, borstspieren, kuitspieren en buikspieren. Al deze extra spieren verbranden stuk voor stuk ook weer extra calorieën, ook wanneer u amper actief bent. Hoe langer u Yoga ’t hoe sterker de spieren zullen worden en hoe meer calorieën u verbrandt. Zou treedt er naast de verbranding tijdens de oefeningen ook verbranding op de lange termijn op. Besef wel dat u door middel van Yoga nooit een krachtpatser met enorme spieren zult worden. Maar dat u wel een gestroomlijnd en gezond lichaam ontwikkelt. Daarom onderhoudt u uw lichaam met yoga en kunt u met yoga afvallen.

 –          Yoga verbetert de ademhaling

Yoga leert u langzamer en dieper adem te halen, hierdoor nemen uw longen meer zuurstof op. Doordat er meer zuurstof door uw lichaam circuleert, ontspant uw lichaam meer. Doordat er minder stress in uw lichaam voorkomt, zal de vetbranding op lange termijn efficiënter verlopen. Daarnaast verhoogt de betere opname van zuurstof uw uithoudingvermogen, waardoor u langer kunt sporten. Doordat u sporten langer volhoudt, is het aannemelijk dat u er meer plezier aan zult beleven en dat u vaker zult sporten. En zoals weet valt u af door te sporten. Zo zorgt Yoga er weer indirect voor dat u afvalt.

 –          Yoga verlaagt de bloeddruk

Yoga brengt je lichaam en je geest tot rust. Dit zorgt ervoor dat je hart minder snel gaat kloppen. Waardoor je bloeddruk omlaag gaat. Een lagere bloeddruk verlaagt de kans op hartfalen en hersenbloedingen. Daarnaast zult u zien dat sporten u makkelijker afgaat met een lagere bloeddruk. Dit is ook de reden dat alle topatleten een zo laag mogelijke bloeddruk hebben.

 Hoe afvallen met Yoga?

 Wanneer u wilt afvallen door middel van yoga is het belangrijk dat u structureel aan yoga doet. Dit houdt in, 1 uur per dag, iedere dag. Yoga is een voortdurend project en om optimaal van alle positieve effecten van Yoga te profiteren moet u dagelijks een uur uittrekken. Als u dit zo leest twijfelt u misschien of u daarvoor wel de discipline kunt opbrengen, maar wanneer u eenmaal bent begonnen, zult u merken dat u niet meer zonder de positieve effecten van Yoga kan. Dat u viel stabieler in het leven zal staan, meer rust heeft, u zich minder zorgen maakt, vrede met uzelf vind en daarnaast ook nog eens afvalt.

 Yoga-oefeningen

 Er zijn honderden yoga-oefeningen te vinden, speculeer dan ook vooral welke oefeningen u het beste liggen. Wij hebben voor u de 2 populairste en efficiëntste yoga-oefeningen op een rijtje gezet:

 –          Bhastrika-ademhaling:

Neem plaats op uw knieën plaats op uw Yogamat met een rechte rug. Plaats uw handen op uw benen. Adem vervolgens in door de neus. Bij de inademing mag uw buik bewegen. Adem vervolgens explosief uit door de neus, zorg er deze keer voor dat u uw buik recht ingetrokken houdt door uw buikspieren aan te spannen. Herhaal vervolgens dit proces 11 keer. Neem na iedere 11 keer een halve minuut rust en doe in totaal 4 ademhalingsronden.

 –          Siddhassana

Neem op uw achterwerk plaats met uw benen gestrekt. Buig vervolgens uw rechterknie en plaats uw rechtervoet over uw linkerlies. Doe ditzelfde met uw linkerknie over uw rechterlies. Recht uw rug en ontspan uw schouders. Plaats tot slot uw handen met de palmen omhoog op uw schouders. Dit is een perfecte houding om in te mediteren. Probeer deze houding per sessie minimaal een kwartier vol te houden.

Deze oefeningen zijn zeker voor beginnende Yogi’s erg geschikt om de wereld van Yoga te betreden, tot zichzelf te komen en af te vallen door Yoga.

Dit was het artikel afvallen yoga, voor vragen of opmerkingen kunt u altijd terecht bij het team van echt-afvallen.