Afvallen door te hardlopen

Makkelijk Afvallen door te Hardlopen

Het ligt voor de hand dat u magerder wordt door te hardlopen. Maar er zijn veel manieren waarop u het verbranden van calorieën, uw plezier bij het hardlopen en uw succes bij het afvallen kunt verbeteren. Lees verder voor tips over afvallen met hardlopen!


  • Om te beginnen heeft u voor hardlopen bijna niets nodig. Hardloopschoenen en wat sportkleding volstaan. Het is dus goedkoop om te beginnen met hardlopen, wat de drempel tot sporten verlaagt.
  • Daarnaast is het handig dat hardlopen plaatsvindt in de buitenlucht. Meer dan 75% van de calorieën die u verbrandt worden besteed aan het warm houden van uw lichaam. Als u buiten hardloopt, zal u meer calorieën verbranden dan wanneer u een binnensport beoefent.
  • Er zijn enorm veel hardloopschema’s op internet te vinden. Ga op zoek naar een schema dat gericht is op beginners en volg het zo precies mogelijk. Wijk zo min mogelijk af van het schema, die schema’s zijn gemaakt door mensen met verstand van hardlopen.

Liever binnen sporten? Lees over fitness!

  • Verander regelmatig de route die u loopt. Als u elke keer dezelfde route rent, komt u in een sleur en zult u minder zin hebben in hardlopen. Door zo vaak mogelijke nieuwe routes uit te proberen zult u meer plezier hebben in hardlopen en zodoende meer vermageren.
  • Prettig aan hardlopen, is dat u goed een einddoel kunt kiezen. Voorbeelden van doelen kunnen een marathon zijn, een bepaalde afstand halen, een bepaalde tijd hardlopen, etc. Verzin voor uzelf een doel waar het voor u prettig is om naar toe te werken.

  • Er zijn enorm veel mensen die door middel van hardlopen proberen af te vallen. In Nederland is hardlopen de op drie na populairste sport. Dat maakt het makkelijk voor u om een “hardloopbuddy” te vinden. Als u samen met iemand gaat hardlopen, wordt het moeilijk om een keertje over te slaan en motiveert u elkaar.
  •  

    • Na het sporten blijft uw lichaam nog een tijdje harder werken. Terwijl uw lichaam “bijkomt” van het hardlopen, verbrandt u meer calorieën, ook als u niets doet. Het hardlopen telt dus dubbel mee. Voor de calorieën die u verbrandt tijdens het hardlopen, en de calorieën die u erna verbrandt.
    • Spieren verbranden het meeste calorieën. Als u wilt afvallen is het dus gunstig om veel spieren te hebben. Bij het hardlopen worden de beenspieren getraind. De beenspieren behoren tot de grootste spiergroep van het lichaam. Hardlopen is dus zeer effectief voor het trainen van spiermassa.
    • Drink voor u gaat hardlopen veel water. Als u uitdroogt tijdens het hardlopen, sport u minder effectief en zult u minder afvallen. Lees meer over water drinken om af te vallen

    Als u bovenstaande tips gebruikt bij het hardlopen, zult gemakkelijk mager worden! Houdt voor u zelf een dagboekje bij waarin u de momenten van hardlopen noteert. Het kan motiverend werken ook gewichtsverlies daarbij te noteren, zeker als uw hoofddoel afvallen is. Als u wel wilt vermageren, maar liever wat minder moeite eraan wilt besteden, lees dan meer over afvallen met wandelen.

    Als u van wandelen houdt zijn schoenen voor afvallen misschien een idee voor u. Zonder dat het meer moeite kost, verbrandt u dubbel zo veel calorieën!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Current day month ye@r *