Overgewicht bij kinderen

Overgewicht bij je kind voorkomen

Helaas beperkt het probleem van overgewicht zich niet alleen tot volwassenen. Meer dan 15% van de kinderen onder de 18 is tegenwoordig te dik en dat aantal groeit snel. Als ouder is het van belang om te weten hoe u dit kunt voorkomen of verhelpen.

Oorzaak van overgewicht bij kinderen


Bij kinderen is de oorzaak van overgewicht niet anders dan bij volwassenen. Er komen te veel calorieën binnen, terwijl er te weinig verbrand worden. De meeste kinderen zijn verzot op tussendoortjes, snoep en koek. Juist deze zijn vaak de oorzaak van het overgewicht. Bijkomend probleem is dat vooral kleine kinderen vaak niet hun bord leeg willen eten. Ze krijgen daardoor te weinig van de gezonde voedingsstoffen binnen en later op de avond zullen ze weer honger krijgen. Ruim 15% van de kinderen tussen de 4 en 12 sport nooit. Voor hogere leeftijden ligt dat getal nog hoger.
Kort samengevat zijn er dus drie problemen. Te veel slechte voeding, te weinig goede voeding en te weinig sport.

Het verhelpen van overgewicht bij uw kind

dik kind 1
Als uw kind te dik is, volgen hier een aantal tips om hem of haar te laten afvallen. Als u dit alleen leest om overgewicht te voorkomen, verwijzen we u naar het volgende kopje.

Veel ouders die hun kinderen willen laten afvallen, zetten hun kind op een dieet. Dit is echter zeer onverstandig. De meeste diëten schrijven voor om van een of meerdere voedingsstoffen minder in te nemen. Maar omdat kinderen in de groei zitten, hebben ze juist al die voedingsstoffen nodig. Door te minderen met sommige voedingsstoffen, kan de groei verstoord worden. Dat betekent natuurlijk niet dat een kind niet kan afvallen. Door de drie oorzaken van hierboven aan te pakken, laat u uw kind ook al gewicht verliezen.

  1. Minder slechte voeding – Het is heel simpel hoe dit werkt. Geef uw kind  dik kind 4inder tussendoortjes. Als u hiermee begint zal uw kind meer honger hebben, maar dit is makkelijk op te lossen door de (gezonde) maaltijden groter en voedzamer te maken. Onder tussendoortjes valt niet alleen eten, ook frisdrank en vruchtensap zijn grote dikmakers. Deze kunnen prima vervangen worden door water. De meeste kinderen zijn geen grote fans van water, maar als ze dorst hebben drinken ze het wel. 
  2. Meer goede voeding – Het is dus ook belangrijk om ervoor te zorgen dat de maaltijden die u ze voorschotelt gezond genoeg zijn. Belangrijk is veel groente en voldoende koolhydraten. Op onze site kunt u ook meer lezen over hoe u een gezonde maaltijd kunt bereiden.
    Als uw kind zijn bord vaak niet leeg eet, beloon dan als dit wel gebeurt, straf als het niet gebeurt. Een klassiekers zijn alleen een toetje als het bord leeg is,  of eerder naar bed als het bord niet leeg is.
  3. Meer sporten – Zoals eerder genoemd, zijn er veel kinderen die niet sporten, of te weinig sporten. Voor volwassenen is het handig om naar de sportschool te gaan, of een rondje te gaan rennen. Voor kinderen is dat anders. Zij zullen minder de motivatie op kunnen brengen en het vaak niet leuk vinden. Het is daarom verstandiger om uw kind een teamsport te laten doen. Het is dan meer een spelletje dan sport, maar levert uiteraard wel de broodnodige beweging op.

Het voorkomen van overgewicht bij uw kind

dik kind 2Uw kind is gelukkig nog niet (erg) te dik. Het is wel belangrijk dat u dat zo houdt. Volwassenen vinden overgewicht vooral storend omdat het minder mooi gevonden wordt en omdat het slecht is voor de gezondheid. Kinderen maakt dat allemaal niet erg uit. Het gaat er vaker om dat dikke kinderen vaker worden gepest en minder kunnen meekomen tijdens de gymles.
Zorg ervoor dat uw kind aan een sport doet. Als dit nog niet het geval is, kunt u een sport kiezen waarvoor veel beweging nodig is, zoals voetbal of atletiek. Kinderen die

dik kind 3

op jonge leeftijd hebben gesport, vinden sporten ook op latere leeftijd leuker. U geeft uw kind dus niet alleen een leuke tijd nu, maar ook een gezondere en leukere toekomst.
Een andere manier om ervoor te zorgen dat uw kind niet zal lijden aan overgewicht, is hem of haar gezond leren koken. Heel jonge kinderen vinden het vaak ook leuk om te helpen met koken.

One Comment

  1. Door Greet op 11 december 2012 om 09:17 Iedereen weet hoe die moet afvellan, het is meer het doen. Dus het zoeken waarom iemand eet en het stuk NLP is denk ik erg sterk in samenwerking met afvellan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Current day month ye@r *