Makkelijk afvallen

Makkelijk afvallen


makkelijk afvallen 1Afvallen is natuurlijk altijd een zwaar proces. Maar er zijn vele hulpmiddelen en tips waarmee u gemakkelijk en snel gewicht kwijtraakt. Uiteraard zult u ook hiervoor moeite moeten doen, maar wanneer u zich er goed aan houdt, zult u zien dat het afvallen een stuk makkelijker gaat dan gedacht. Daarom hieronder de beste tips om gemakkelijk af te vallen op een rijtje.

-Drink vooral water


Een van de grootste dikmakers is frisdrank. In ieder glas dat u drinkt zitten weer extra suikers en calorieën die u helemaal niet nodig heeft. En natuurlijk zeggen wij niet dat u helemaal geen frisdrank meer aan mag raken. Een glaasje op zijn tijd kan geen kwaad. Maar hoe minder hoe beter. Bovendien is je eigen lichaam beter in staat afvalstoffen uit te scheiden op het moment dat je meer water drinkt. Een win-win situatie dus. En wanneer u water nou echt zo saai vind, kunt u altijd spa rood drinken of er wat citroensap aan toevoegen.

– Verwijder alle snacks uit uw huis

Vette en zoete snacks blijken vaak toch weer de grootste boosdoener te zijn waardoor het afvallen niet lukt. Dit komt doordat mensen vaak zowel als ze iets te vieren hebben, als wanneer ze verdrietig zijn, grijpen naar de snacks. Naast het feit dat deze ongezond en dik makend zijn, eet u deze vervolgens ook nog eens op momenten waarop uw lichaam helemaal geen extra calorieën nodig heeft. Namelijk tussen de maaltijden door. Dus wanneer u makkelijk wilt afvallen, moet u er gewoon voor zorgen dat u ze niet meer in huis heeft, dan kunt u ook niet in de verleiding komen. Wij hebben het hier natuurlijk alleen over ongezonde snacks als bijvoorbeeld chips en chocola. Een tomaatje tussendoor kan natuurlijk altijd.

– Eet met regelmaat



Zorg ervoor dat u een vast eetpatroon ontwikkelt. Op het moment dat u heel onregelmatig eet, wanneer u bijvoorbeeld vaak het ontbijt overslaat en soms om 17.00 uur, soms om 21.00 uur avond eet, weet uw lichaam niet waar het aan toe is. Het gevolg is dat uw lichaam er niet vanuit gaat dat er altijd eten binnen zal komen. Wanneer u dan bijvoorbeeld het ontbijt overslaat en in de middag uitgebreid gaat lopen eten, zal uw lichaam alle vetten en koolhydraten meteen opslaan, aangezien het niet wanneer het weer te eten krijgt. Zo werkt het overslaan van een vaste maaltijd altijd contraproductief. Doe dit dan ook niet. Dus makkelijk afvallen is heel simpel, mits u ervoor zorgt dat u uw maaltijden op vaste tijden eet.

– Vind een sport die bij u past

Afvallen is zowel fysiek als mentaal een zware taak. Veel mensen stoppen vaak snel met afvallen omdat ze de discipline niet op kunnen brengen. Om dit te voorkomen, raden wij u aan om een paar keer per week te gaan sporten. Door te sporten maken uw hersenen namelijk dopamine aan. Dit is de stof die het geluksgevoel creëert. Door deze stof zult u wat positiever in het leven staan en minder snel opgeven. Daarnaast valt u natuurlijk makkelijker af wanneer u een paar keer in de week calorieën en vetten verbrandt. De versnelling van het gewichtsverlies door het sporten zal uw motivatie vervolgens alleen nog maar vergroten. Kanttekening, het is erg belangrijk dat u een sport vind die bij u past. U moet een sport vinden waar u plezier in heeft. U moet er niet tegenop zien om te gaan sporten, anders gaat het niet werken. Er zijn honderden sporten waar u uit kan kiezen, ga daarom op zoek naar de perfecte sport voor u. Of u nou gaat hoelahoepen of schermen, het gaat erom dat u een sport vindt. Voor gratis advies over welke sport het beste bij u past, kunt u altijd contact opnemen met het team van Echt Afvallen.

– Haal het zout van tafel

Een andere belangrijke stap in het proces van makkelijk afvallen, is dat u de zoutpot van tafel haalt. Door veel zout te gebruiken slaat uw lichaam namelijk veel onnodig vocht op. Dit is natuurlijk weer allemaal extra gewicht dat u meedraagt. Daarnaast zorgt zout ervoor dat uw bloeddruk omhoog gaat. En een hogere bloeddruk zorgt weer voor meer stress en een slechtere conditie, wat vervolgens indirect lijdt tot extra gewicht. Bovendien is het ook zonde om zout op uw eten te doen. Het is namelijk wetenschappelijk bewezen dat zout de smaak van het eten dood. En hoe meer zout u eet, hoe meer zout u nodig heeft om iets lekker te vinden. Dit is een erg ongezonde vicieuze cirkel om in te belanden. Probeer daarnaast ook om zoutrijke producten als bijvoorbeeld blikken soep, maaltijdpakketten en stoommaaltijden te vermijden.

– Stop of minder met het drinken van alcohol

Hier zullen wij verder niet al te diep op ingaan aangezien het algemeen bekend is hoe slecht alcohol voor u is. Naast het feit dat het ontzettend verslavend is, het uw hersenen beschadigd, u er vaak gedrag door gaat vertonen waar u later spijt van heeft en het uw levensduur verkort, is alcohol ook nog eens een ontzettende dikmaker. Alcohol zit namelijk vol met loze calorieën die u amper tot niet verbrand. Daarnaast is alcohol vaak gemixt met drankjes die barstensvol zitten met suiker en krijgt u van alcohol ook nog een zin in vet eten. Kortom, wilt u makkelijk afvallen? Stop met het drinken van alcohol.

– Stap over op groene thee

De gemiddelde Nederlander drinkt 96 liter thee per jaar. Zorg ervoor dat dit voortaan groene thee wordt. Naast het feit dat dit een erg lekkere thee is, waar u dus snel aan zult wennen, is dit ook een uiterst effectieve thee om mee af te vallen. Groene thee bezit namelijk 3 eigenschappen die het afvallen makkelijk maken. Het vermindert uw eetlust, versnelt uw stofwisseling en zorgt ervoor dat uw lichaam meer vet gaat verbranden. Daarnaast is het feit dat het stress reduceert ook een leuke bijkomstigheid. Kijkt u voor meer informatie over groene thee, bijvoorbeeld hoe u het moet zetten, alstublieft bij ons artikel ‘Afvallen groene thee’.

– Leer uzelf gezond eten

Aan alle soorten eten moet u wennen. En hoe vaker u iets eet, hoe lekkerder u het gaat vinden. Begin daarom met het kopen en eten van gezonde dingen. Denk hierbij aan bijvoorbeeld salades, vis, noten, dadels, rijst en komkommers. Wanneer u deze producten namelijk een tijdje aan het eten bent, zult u zien dat er een leuk effect op treedt. Allereerst begint uw lichaam gewend te raken aan de gezonde hapjes, en zult u zien dat u hier steeds vaker zin in krijgt. Ten tweede zal uw lichaam zijn verslaving aan junk-food en andere ongezonde snacks langzaam afleren, waardoor u dingen als friet, chips en chocola op gegeven volledig links zal laten liggen. Dit is een efficiënte manier om uzelf goede gewoonten aan te leren, waardoor uw levenskwaliteit omhoog gaat en u makkelijker af zult vallen.

– Stop met roken

Wij vinden het erg vervelend om open deuren in te trappen, maar aangezien aan het eind van 2013 26% van de Nederlandse bevolking rookte, voelen wij ons genoodzaakt om dit toch te doen. Je hoort het helaas vaak, van roken val je af. Een dwaze bewering van mensen die hun slechte gewoonte proberen goed te praten. Oké waar, het is bewezen dat roken de eetlust vermindert. Maar wat daarnaast ook waar is, is dat roken de kans op longkanker vergroot, de longinhoud en daarmee de conditie aanzienlijk vermindert, de bloeddruk verhoogt, de kans op hart en vaatziekten vergroot, de kans op onvruchtbaarheid vergroot, de kans op een depressie vergroot en nog vele andere vreselijke gevolgen heeft. Al deze gevolgen gecombineerd zorgen ervoor dat u sneller aankomt dan wanneer u niet rookt. Dus wilt u makkelijk afvallen en uzelf ook nog eens een vermogen besparen? Doe uzelf dan een plezier en stop alstublieft met roken.

– Zoek een buddy

Afvallen doe je niet alleen. Vind daarom iemand met wie u samen gaat afvallen. Zorg dat u elkaar door de moeilijke tijden heen sleept en elkaar complimenteert wanneer u resultaten boekt. Twee kunnen meer dan een, dit geldt zeker ook voor afvallen. Zoek daarom een goede vriend of vriendin van u uit, die ook wel wat kilootjes kwijt kan raken, en begin samen aan het proces. Zo zult u zijn dat het afvallen een stuk makkelijker gaat, en dat u er ook meer plezier in krijgt.

– Zorg dat u voldoende slaap krijgt

Het is ontzettend belangrijk dat u voldoende slaap krijgt wanneer u wilt afvallen. Wat voldoende slaap is, is voor ieder mens weer anders. U heeft voldoende slaap gehad wanneer u uit uzelf wakker wordt, en dus niet door u alarm. Uiteraard is dit door onze hedendaagse drukke levens verre van haalbaar. Toch is het om twee redenen belangrijk dat u ervoor zorgt dat u zo veel mogelijk slaap krijgt. Allereerst vanwege het hormoon Ghreline, dit is een hormoon dat de eetlust aanwakkert. En hoe minder u slaapt hoe meer Ghreline uw lichaam aanmaakt. Aangezien het wil compenseren voor het gebrek aan energie, veroorzaakt door het weinige slapen. Ten tweede is het heel simpel, wanneer u minder slaapt, heeft u ook minder energie, waardoor u minder beweegt. En door minder te bewegen, valt u ook minder af. Dus misschien wel de aller makkelijkste manier om af te vallen: zorg ervoor dat u meer slaap krijgt.

– Eet langzaam

Het klinkt misschien gek, maar door langzamer te eten, zult u ook minder eten. Onderzoek heeft namelijk aangetoond dat uw lichaam pas na 15-25 minuten het eten dat u zojuist gegeten heeft, waarneemt. Wanneer u alles dus binnen 5 minuten naar binnen schrokt, kunt u dus meer eten opnemen dan uw lichaam eigenlijk nodig heeft. Wanneer u dus langzamer eet, kan uw lichaam bijtijds aangeven wanneer het vol zit.

– Kook zelf uw verse maaltijden

Zorg ervoor dat u voortaan uw eigen maaltijden bereidt. Ten eerste omdat u zo precies weet wat erin zit, waardoor u niet wekelijks ]onwetend vele smaak en kleurstoffen binnenkrijgt. Ten tweede omdat u zo zelf uw maaltijd zo gezond mogelijk kunt maken. Realiseer dit door alleen maar te werken met verse, biologische, vetarme en magere producten. Tot slot omdat koken naarmate u het vaker doet steeds makkelijker wordt. En hoe makkelijker het wordt, hoe lekkerder uw gezonde maaltijd wordt en hoe vaker u gezond zal eten.

– Bezoek een Diëtist

Makkelijk afvallen is natuurlijk snel bereikbaar wanneer u dit onder begeleiding van een professional doet. Wel raden wij u voordat u een diëtist bezoekt eerst aan om bovenstaande tips te proberen. Mocht het u dan helaas nog steeds niet lukken, dan is het tijd om een diëtist in overweging te nemen. Deze man of vrouw heeft een opleiding van 3 jaar gevolgd en zal samen met u gaan kijken naar uw eetpatroon, een sportschema opstellen, mentale aspecten van het afvallen, doornemen, handige recepten meegeven, en u de hele reis naar uw ideale gewicht met ondersteunen. Vaak worden diëtisten vergoed door uw zorgverzekeraar. Controleer dit dan ook altijd voordat u contact op neemt met een diëtist bij u in de buurt. Kanttekening, zorg ervoor dat u een goede klik heeft met uw diëtist, u zult namelijk veel met deze persoon te maken krijgen. Als u geen goed gevoel heeft bij uw diëtist, schroom dan ook niet om een andere te zoeken.

– Stel een doel

Alle tips hierboven zorgen ervoor dat u makkelijk kunt afvallen. Alleen ze vergen allemaal wel een bepaalde vorm van inspanning of discipline. Deze moet u zelf zien op te brengen. Onderzoek heeft aangetoond, dat u, wanneer u ergens aan begint, veel meer resultaat behaalt, wanneer u een doel stelt. Dit geldt niet alleen voor afvallen, maar voor alles in het leven. Wanneer u voor ogen heeft wat u wilt bereiken, wordt de kans dat u dit ook bereikt aanzienlijk groter. Gebruik deze tips dan ook niet alleen om af te vallen, maar voor alles in het leven. Maar om even terug te komen op het afvallen. Stel een uitdagend maar haalbaar doel voor uzelf. Hierdoor kunt u naar het doel toewerken en weet u ook wanneer u klaar bent.

Dit was het artikel makkelijk afvallen, voor vragen en opmerkingen kunt u altijd terecht bij het team van Echt Afvallen.