11 Redenen Waarom JIJ Niet Dunner Wordt

Voor Als Het Afvallen Niet Lukt

Probeert u zonder succes al lang af te vallen? Hier geven we veel voorkomende redenen die vaak de oorzaak zijn van onsuccesvolle afvalpogingen.

    1. U Heeft Een Trage Stofwisseling

      Een trage stofwisseling zorgt ervoor dat calorieën, suikers en andere voedingsstoffen minder snel verteerd worden. Dat betekent dat u minder moet eten dan andere mensen.Afvallen kan daarom niet lukken. Als u op normaal tempo eet, zijn de voedingsstoffen van de maaltijd ervoor immers nog niet opgenomen. Gelukkig is er een oplossing voor. U kunt uw eigen stofwisseling te versnellen door in plaats van een paar grote maaltijden, veel kleine maaltijden te eten. Uw lichaam zal dan langere tijd bezig zijn met verteren en daarom het tempo opvoeren. Ook is het belangrijk dat u het ontbijt niet overslaat als u last heeft van een trage stofwisseling.

    1. U krijgt verborgen calorieën binnen – Bij veel mensen lukt afvallen niet zonder dat ze weten waarom. Ze sporten regelmatig en denken gezond te eten. Het kan zo zijn dat in uw dieet veel calorieën zitten waar u geen weet van heeft. Meestal zijn dat ongezonde tussendoortjes.Verkopers van veel tussendoortjes willen u laten geloven dat hun snacks gezond zijn en zelfs kunnen helpen bij het afvallen. Het is belangrijk dat u eerst zelf nadenkt voordat u dit soort beweringen aanneemt. Doet u dit niet, lukt afvallen minder goed of helemaal niet. Een andere oorzaak van verborgen calorieën zijn frisdranken en vruchtensappen. Een sapje lijkt vaak gezond omdat het bijvoorbeeld vruchten op de verpakking heeft staan. Vaak zit er niets anders in dan suiker en smaakstoffen. Als u elke dag een paar glazen van zo’n sapje drinkt (aanmaaklimonade telt ook mee!), is de kans groot dat het niet lukt om af te vallen.
    1. U sport niet genoeg of verkeerd – Sommige mensen sporten veel en eten gezond, terwijl het afvallen niet lukt. Dit kan komen doordat zij op de verkeerde manier sporten. Er zijn trainingsschema’s die precies uitleggen hoe u het best effectief kan sporten. Doet u dit niet, of niet genoeg, loopt u het risico dat u alleen uw tijd verdoet en dat het afvallen minder goed lukt.
    1. U heeft teveel last van stress – Vaak leidt een poging om af te vallen tot stress. Gaat het u wel lukken? Bent u goed bezig? Had u dat koekje wel mogen nemen? Op het eerste gezicht lijkt dat geen probleem. U bent er gewoon goed mee bezig dat het afvallen wel lukt. Toch is het niet verstandig om er zo veel bij stil te staan als u gevoelig bent voor stress. Stress heeft namelijk een aantal ongewenste andere gevolgen bij het afvallen. Een van die gevolgen is dat u meer honger heeft dan wanneer u ontspannen bent. Er zijn veel oefeningen in de omloop die u kunnen helpen bij het verminderen van stress. In sommige gevallen is het wat ernstiger, dan kan het handig zijn om eens langs te gaan bij een psycholoog.
    1. U weet niet wat u eet – Uit onderzoeken is veelvuldig gebleken dat mensen die bijhouden (of letten op) wat ze eten, veel grotere kans hebben om af te vallen. Als u probeert af te vallen door simpelweg minder te eten, bestaat de kans dat het u ook niet lukt om af te vallen. Gelukkig zijn er een aantal manieren om die valkuil te ontlopen, zodat het toch lukt! Een goede manier is om een boekje bij te houden waarin u alles wat u eet opschrijft. Meestal als mensen dat doen, vinden ze altijd onnodige hapjes, of komen ze er achter dat ze toch wat meer frisdrank drinken dan ze dachten. Als u bijvoorbeeld een week lang zo’n eetboekje bijhoudt, zal u in het vervolg onbewust meer nadenken over wat u eet op een dag.
    1. U eet voor de televisie – Mensen die voor de televisie eten zijn dikker dan mensen die dat niet doen, blijkt uit onderzoek. De reden hiervoor is duidelijk. Uw lichaam geeft u een verzadigd gevoel wanneer het bepaalde signalen binnen krijgt. Die signalen zijn sterker als u aan tafel eet dan wanneer u op de bank eet, omdat u aan tafel meer bezig bent met de “activiteit” eten. Bij het eten voor de televisie daarentegen, zal u gedachteloos uw hele bord leeg eten. U krijgt daardoor meer calorieën binnen dan u strikt genomen nodig zou hebben. Dit kan er heel goed voor zorgen dat afvallen ook bij u niet lukt.
    1. U kookt niet efficiënt – Als u wil afvallen, is het belangrijk dat u op een goede manier gebruik maakt van ingrediënten. Als u zonder na te denken maaltijden op tafel zet, zijn ze bijna altijd ongezonder dan als u daar goed over nadenkt. Hier volgen een aantal tips over gezonde maaltijden koken. De eerste stap naar het koken van een betere maaltijd, is door zo weinig mogelijk te bakken en te braden. Als u alles wat u eet eerst bakt in een flinke klont boter, krijgt u natuurlijk vele malen meer calorieën binnen dan noodzakelijk. Voor veel mensen is dat dan ook de reden dat afvallen niet lukt. De oplossing hiervoor is simpel. probeer zo veel mogelijk van de ingrediënten niet te bakken (zeker niet frituren) maar te grillen in de oven. Er komt hierbij geen vet of olie aan te pas. Het eten wordt dus wel knapperig, maar u krijgt geen extra voedingsstoffen binnen. Een ander argument voor deze methode is dat wanneer u veelvuldig gebruikt maakt van bijvoorbeeld boter of bakolie, maaltijden meer calorieën bevatten dan op verpakkingen staan. Dit is een goed voorbeeld van de eerdergenoemde verborgen calorieën.
      Een andere manier om maaltijden net dat gezonde randje te geven, is door ingrediënten toe te voegen die effecten hebben die helpen bij het afvallen. Voorbeeld hiervan is het sprenkelen van citroensap over uw vlees of salade, of door als bijgerecht een bakje komkommer toe te voegen. Zowel de effecten van citroen als de effecten van komkommer kunnen er voor zorgen dat afvallen u vanaf nu wel lukt!
    1. U drinkt overmatig – Als u elke avond voor het slapen een paar glazen wijn drinkt, zit u hier goed. Alcohol is namelijk praktisch vloeibare calorieën. Een glas bier bevat evenveel calorieën als een bruine boterham, terwijl u van een biertje juist nog meer honger krijgt. Een heel slechte combinatie voor mensen die bezig zijn met afvallen. Behalve dat alcohol zorgt voor een overschot aan calorieën, zorgt het er op een andere manier ook nog voor dat de calorieën die u binnenkrijgt, nog zwaarder wegen. Alcohol is vergif voor uw lichaam. Na elk glas is uw lichaam een uur tot anderhalf uur bezig dit vergif af te breken. Tot die tijd zullen bepaalde andere taken stilgelegd worden. Voorbeeld hiervan: Als u na het drinken van alcohol gaat eten, zal alles direct als vet opgeslagen worden. Het lichaam gaat liever eerst de alcohol afbreken, omdat dit urgenter is voor uw lichaam.
    1. U verwacht te snel resultaat – Afvallen kan niet in één dag. En ook niet in een week. Veel mensen beginnen enthousiast met het volgen van een dieet of het veranderen van hun eetpatroon en zien na een week nog geen resultaat. Helaas, denken ze dan, het werkt niet. Ze stoppen met het dieet of keren terug naar hun oude eetpatroon. Vaak is dit een slechte keus. Afvallen kost nou eenmaal tijd. Als u minstens een à twee maanden volhoudt, zal u het verschil gegarandeerd merken. Op een nog langere termijn, van bijvoorbeeld een jaar, zal zelfs de meest subtiele verandering groot verschil maken. De les hierin is dus dat u niet moet opgeven, maar langer moet wachten op het resultaat.
    1. U gaat met de verkeerde mensen om – Er wordt veel gezegd en geschreven over groepsdruk. Vaak is dit van toepassing op scholieren die onder druk gezet worden om nog een extra drankje te nemen, of om een sigaret uit te proberen. In andere mate is het echter ook van toepassing op volwassenen die proberen toe te passen, als is het minder bewust. Als vrienden van u niet bezig zijn met hun gewicht, wordt het voor u moeilijker om dat wel te zijn. Wanneer u uit eten gaat is het vervelend om de salade te bestellen als anderen een biefstuk kiezen. Het is daarom verstandig om u te omringen met mensen die er hetzelfde in staan als u. Doet u dat niet, dan komt het moment dat u een uitzondering gaat maken. “Ach, één keer een wat ongezondere maaltijd kan toch geen kwaad?” Dat is het begin van de terugval. Door dat soort momenten uit uw leven te schappen, is de kans op succes aanzienlijk groter. Mensen in een “afvalonvriendelijke omgeving” hebben juist een grotere kans dat het afvallen niet lukt.
    1. U gebruikt de verkeerde medicijnen – Als u bepaalde medicijnen slikt, kan afvallen moeilijker worden. Voordat u verder leest het volgende: Deze tekst is niet geschreven door artsen of andere medisch specialisten. De tekst heeft ook niet als doel om bepaalde medicijnen aan- of af te raden. Voordat u verandering aanbrengt in uw medicijnkuur moet u een arts raadplegen. Er zijn medicijnen die de stofwisseling trager maken, of die als bij-effect ongewilde gewichtstoename hebben. Voordat uw arts een recept voorschrijft, kan het handig zijn om te vragen naar de effecten als u aan het afvallen bent. Misschien is er een alternatief op de markt dat voorkomt dat het u niet lukt om af te vallen, zonder dat u weet waarom.
  • Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *

    Current day month ye@r *