Afvallen in de Overgang

Afvallen Tijdens de Overgang is Moeilijk!

Tijdens de overgang moeten hormonen een nieuw evenwicht zoeken. Omdat hormonen een grote rol spelen bij het afvallen is het logisch dat je sneller aankomt, of moeilijker afvalt dan eerst. Hier lees je hoe je daar het best mee om kan gaan en waar je op moet letten bij het afvallen tijdens de overgang.

Afvallen in de Overgang


Tijdens de overgang neemt de hoeveelheid van het vrouwelijk hormoon oestrogeen sterk af. Dat zorgt voor alle klachten in de menopauze, waaronder helaas een tragere stofwisseling. Ook wordt vet dieper opgeslagen dan voorheen, waardoor het moeilijker wordt om dit vet weer kwijt te raken. Daar komt nog bij dat lusteloosheid en moeheid ook veel voorkomende klachten zijn. Dat is precies waar je niet op zit te wachten, want tijdens het afslanken is het belangrijk om veel te blijven bewegen en bovenal goed op je gezondheid te letten.

Simpel gezegd komt het er dus op neer dat je minder calorieën per dag nodig hebt, dat het moeilijker wordt om vet kwijt te raken en dat je minder zin in sporten zal hebben. Jammer, want juist in een moeilijke tijd als deze wil je liever niet bezig zijn met afvallen.

overgang

Heb ik je te bang gemaakt? Geen zorgen, er zijn enorm veel vrouwen die het ondanks de zware omstandigheden toch is gelukt! Belangrijk, want onderzoek heeft uitgewezen dat vrouwen na de menopauze veel meer kans hebben op hart- en vaatziekten. Met deze tips kan je verantwoord afvallen tijdens de overgang.

Afvallen in de overgang


Een grote fout die veel vrouwen maken is dat ze blijven diëten en weinig eten. Dat zorgt er juist voor dat de hormoonhuishouding nog meer uit balans raakt en het lastiger wordt af te slanken. Je snijd jezelf daarmee dus alleen maar in de vingers! Ook nu, is een gezonde leefstijl met een gebalanceerd dieet en voldoende beweging het belangrijkst. Alleen op die manier kan je op een gezonde manier blijved afvallen tijdens de overgang. Hier de belangrijkste tips op een rijtje.

  • Eet minder vet – Door de afname van oestrogeen wordt vet nu dieper in het lichaam. Het is daarom verstandig om niet meer dan 40 gram vet per dag te eten. Dat helpt bij het afvallen en is goed voor je algehele gezondheid.
  • Beweeg genoeg – Voldoende beweging is sowieso nodig als gewicht wil kwijtraken, maar helpt ook bij gezonde botten. Door te sporten voorkom je botontkalking en bouw je spiermassa op. Spieren verbranden ook vet in rusttoestand, waardoor het afvallen makkelijker gaat.
  • menopauze en afvallen
  • Let op je voeding – Alleen minder vet eten is niet genoeg. Je lichaam is aan het veranderen en dat kost energie. Zorg daarom dat je genoeg voedingsstoffenbinnenkrijgt. Gebruik recepten met weinig vet, maar voldoende vezels, vitaminen en mineralen.
  • Drink genoeg – Vocht is nodig voor de afvoer van afvalstoffen. Zeker in de overgang is het dus belangrijk om genoeg te drinken. Drink daar geen zoete drankjes voor, dan krijg je te veel zoetstoffen binnen. Een goed idee is groene thee drinken omdat groene thee ook de vetverbranding stimuleert.
  • Vermijd stress – Als je onder veel stress staat, maak je meer van het hormoon cortisol aan. Cortison vermindert het schildklierhormoon progesterol, waardoor je stofwisseling trager wordt. Als je veel stress hebt is het dus moeilijker om af te vallen in de overgang!
  • Heb je iets aan mijn tips gehad?
    Doe me een plezier: deel ze op facebook of laat een reactie achter!

3 Comments

  1. Ik ben al wat ouder en zit gelukkig niet meer in der overgang. Ik heb inderdaad gemerkt dat ik me vooral beter voelde na het sporten, wandelen in mijn geval. Een vriendin van me zit nu wel in die periode, dus ik heb het naar haar doorgestuurd en jullie geliked op facebook. Dankjewel voor het heldere stukje!

    • Hoi Inez,
      Dankjewel voor je reactie, ik hoop dat je vriendin er iets aan heeft.
      Fijn dat je ons hebt geliked op facebook, alle beetjes helpen!

  2. Ik ben nu bijna 53 jaar en ik vind het nog steeds moeilijk te accepteren dat mijn geest en figuur niet meer zijn wat het geweest was. Slechte concentratie, slaapgebrek en extra kilo’s. Ik moet opeens ook veel meer sporten voor hetzelfde effect.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Current day month ye@r *